یکی از چیزهایی که در بازاریابی واقعا مهم است، تسلط پیدا کردن روی بخش‌بندی بازار است. منظور از بخش‌بندی یا تقسیم‌بندی بازار، همان چیزی است که در انگلیسی از عبارت سگمنتیشن (Segmentation) برای آن استفاده می‌کنند. هر بازاریاب یا مدیر بازاریابی می‌داند که اولا باید مشتری‌هایش را به تعدادی دسته یا بخش تقسیم کند و ثانیا باید با هر کدام از این بخش‌ها، رفتار مجزایی داشته باشد. این‌جا است که... ادامه مطلب »

ما برای جذب مشتری خودمان را به آب و آتش می‌‌زنیم. تمام تلاش‌مان را به کار می‌بندیم تا از پول و سرمایه‌مان بهترین استفاده را بکنیم و مشتری‌های باکیفیت‌تری را به دست بیاوریم. این تلاش باید ادامه داشته باشد و پس از این‌که مشتری یک‌بار خرید کرد، نباید از آن صرف‌نظر شود. به همین دلیل است که در تیم‌های بازاریابی باید متریک مهمی با نام نرخ ماندگاری مشتری (Retention Rate)... ادامه مطلب »

صفحه فرود یا همان لندینگ پیج (Landing Page) یکی از مهم‌ترین ملزومات بازاریابی دیجیتال است. این جمله درست مثل ضرب‌المثل معروف «شیره را خورد و گفت شیرین است» بدیهی به نظر می‌آید. اما کاربردهای گسترده‌ای که یک صفحه فرود دارد و ظرایفی که در پیاده‌سازی آن هست، باعث می‌شود تا با کمی احتیاط به سمت آن برویم. ویژگی‌های صفحه فرود لندینگ پیج برای یک منظور خاص ساخته می‌شود. یعنی لازم... ادامه مطلب »

آیا می‌خواهید تعدادی مشتری جدید به دست بیاورید و نمی‌دانید به ازای هر کدام از آن‌ها چه‌قدر باید هزینه کنید؟ راست‌اش خیلی‌ها در این درد با شما مشترک هستند. چون در بسیاری از موارد نمی‌دانند که برای به دست آوردن هر مشتری چه‌قدر هزینه کرده‌اند (CAC) و ارزش طول عمر این مشتری‌ها (LTV) چه‌قدر است. منظور از ارزش طول عمر مشتری، مجموع پولی است که قرار است از طرف مشتری... ادامه مطلب »

هر برندی که بخواهد خودش را به مردم بشناساند و مخاطب یا مشتری به دست بیاورد، باید از تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی استفاده کند. تا این‌جای قضیه کاملا مشخص است و همه هم با ضرورت آن آشنا هستیم. اما سوال بر سر این است که کجا باید خودمان را معرفی کنیم؟ از چه منابعی باید برای معرفی کردن خودمان استفاده کنیم؟ این‌جا است که مساله‌ی شناخت انواع رسانه (Media)... ادامه مطلب »

تازگی‌ها در دنیای تبلیغات دیجیتال، این نکته مطرح می‌شود که ما به عارضه‌ی کوری نسبت به بنر (Banner Blindness) دچار شده‌ایم. این کور شدن لزوما چیز بدی نیست و نمی‌توان آن را به عنوان یک حالت همواره بد در نظر گرفت. منظور از اصطلاح کوری نسبت به بنر این است که ما دیگر به بنرهایی که می‌بینیم، توجهی نشان نمی‌دهیم. ما یاد گرفته‌ایم که بنرها را نبینیم تا بتوانیم از... ادامه مطلب »

یکی از اشتباهاتی که در تیم‌های بازاریابی و فروش مشاهده می‌کنم و به نظرم نیاز به اصلاح دارد، نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌های مربوط به جذب مشتری است. زمانی که صحبت از گزارش دادن می‌شود و باید مسائل مختلفی مثل هزینه جذب مشتری (CAC)، هزینه به ازای جذب (CPA) و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مشخص شوند، تیم‌های مارکتینگ ترجیح می‌دهند تا بعضی از هزینه‌ها را قلم بگیرند. دلیل این حذف‌کردن این است... ادامه مطلب »

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید به کسی که رئیس یا مدیرتان است، گزارش بدهید. معمولا همه‌ی ما در چنین مواقعی به دنیای تعدادی عدد و رقم می‌گردیم تا آن‌ها را توی گزارش‌مان بگنجانیم و حرفه‌ای به نظر برسیم. حالا این اعداد هر اندازه بزرگ‌تر و دهن‌پرکن‌تر باشند، کلاس کاری ما بالاتر خواهد بود. اما شاید ندانیم که در چنین مواقعی، یک اتفاق ناخوشایند رخ می‌دهد. مساله این‌جا... ادامه مطلب »

قبلا درباره‌ی موضوع هزینه جذب مشتری (CAC) حرف زده‌ام. اما گاهی اوقات دیده می‌شود که عده‌ای این موضوع را با هزینه به ازای جذب (CPA)اشتباه می‌گیرند. داریم درباره‌ی اصول مبنایی بازاریابی حرف می‌زنیم و قرار است راجع به یک تفاوت ظریف صحبت کنیم. زمانی که می‌خواهیم هزینه جذب مشتری و هزینه به ازای جذب را با هم مقایسه کنیم، باید به یک نکته‌ی ساده دقت کنیم؛ چیزی به اسم پول. مثل همیشه، این... ادامه مطلب »