موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل، برای پیدا کردن ارتباطات بین صفحات وب از لینک‌ها استفاده می‌کنند. علم سئو (SEO) بر پایه‌ی همین لینک‌ها استوار است و اهل فن به اهمیت لینک‌سازی (چه داخلی و چه خارجی) واقف هستند. فعلا به لینک‌های خارجی که به بک‌لینک (Backlink) هم معروف هستند کاری نداریم. اگر وب‌سایتی دارید که چند صفحه درون خودش دارد، حداقل کاری که می‌کنید باید این باشد که این صفحه‌ها را به... ادامه مطلب »

خیلی از شرکت‌های جدید به بازاریابی محتوایی روی می‌آورند و در این راه، با پدیده‌ای به نام کامنت مواجه می‌شوند. کامنت‌ها بخش جذاب کار بازاریابی دیجیتال هستند و به شما اجازه می‌دهند تا از نظر دیگران درباره‌ی خودتان مطلع شوید. ولی در این میان با موضوع حساسی با نام تایید کامنت مواجه هستیم. زمانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید، تایید کامنت مشغله‌ی فکری‌تان نخواهد بود. خیلی که هنر... ادامه مطلب »

درباره اینکه باید به رهبری فکری (Thought Leadership) برسید، خیلی حرف زده می‌شود. لااقل در بین جوامع خارجی خیلی می‌شنویم که باید برای پیروان‌تان تبدیل به یک رهبر فکری شوید. ولی منظور از این حرف چیست؟ منظور از رهبری فکری این است که شما بتوانید به سوال‌های مخاطب هدف‌تان جواب‌های درست و سنجیده بدهید. نه اینکه مطابق میل و سلیقه‌ی خودتان جواب بدهید؛ بلکه به آن شکلی که مخاطب از... ادامه مطلب »

زمانی که از نرخ تبدیل یا کانورژن ریت (Conversion Rate) صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ این عبارت در دنیای تجارت الکترونیک و بازاریابی به مقدار زیادی استفاده می‌شود و منظورش این است که چند درصد از افرادی که به سمت انجام یک هدف خاص هدایت شده‌اند، واقعا آن هدف را محقق کرده‌اند. در بسیاری از مواقع، هدف مطلوب ما این است که کسی بیاید و چیزی را ازمان بخرد. مثلا... ادامه مطلب »

منظور از پرسش‌نامه NPS آن پرسش‌نامه‌ای است که از مشتری می‌خواهد میزان تمایل‌اش به معرفی کردن برند به دیگران را اعلام کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه حالا که مشتری ما شده‌ای، آیا اصلا احتمال‌اش هست که ما را به دیگران معرفی کنی؟ این اعلام کردن با دادن یک امتیاز مشخص می‌شود. در پرسش‌نامهNPS روال بر این است که از مشتری خواسته می‌شود تا با دادن امتیازی بین ۱ تا ۱۰ احتمال... ادامه مطلب »

وظیفه‌ی بازاریاب‌های هر شرکت این است که برای آن شرکت مشتری پیدا کنند و محصول یا خدمت‌شان را به مشتری‌های بالقوه معرفی کنند. بازاریابی یک کار هزینه‌بر است و خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که بازاریاب‌ها برای جذب مشتری دست به هر کاری می‌زنند تا هدف نهایی که فروش بیشتر است را محقق کنند. ولی آیا جذب مشتری با هر قیمتی درست است؟ آیا درست است که تنها به روش شهودی... ادامه مطلب »

در لینک‌دهی بین صفحات وب یا همان لینک سازی (Link Building) مفهومی به اسم لینک اکوییتی (Link Equity) مطرح می‌شود.منظور از لینک اکوییتی همان چیزی است که گاهی با نام عامیانه‌ی لینک جوس (Link Juice) هم شناخته می‌شود. لینک جوس معنایی در مایه‌های شیره‌ی لینک یا عصاره‌ی لینک دارد که معنای درستی را به ذهن آدم منتقل نمی‌کند و بهتر است از آنها استفاده نکنیم. همان لینک اکوییتی خیلی بهتر و قشنگ‌تر است و... ادامه مطلب »

مارکتینگ از تعدادی هدف تشکیل شده است که هر از آنها می‌توانند شکل خاصی داشته باشند. این اهداف می‌توانند در شکل انجام یک وظیفه (Task)، تغییر در میزان (Quota) یک متغیر و بهبود در یک KPI باشند. اما از تمام این‌ها مهم‌تر، آن دسته اهدافی هستند که قابل اندازه‌گیری باشند. اهداف قابل اندازه‌گیری به شما و برندتان کمک می‌کنند تا بهبود و رشد را حس کنید و بدانید که آیا در... ادامه مطلب »

آنهایی که در زمینه‌ی برند و برندینگ کار می‌کنند، خیلی خوب می‌دانند که ایجاد برندآگاهی (Brand Awareness) کار یکی دو روز نیست؛ یعنی نمی‌شود با یک تبلیغ آنلاین یا آفلاین به بهترین و شناخته‌شده‌ترین برند تبدیل شد. این کار، یک پروسه‌ی مستمر است و باید به صورت پیوسته انجام شود. گاهی برای ایجاد برندآگاهی موثر لازم است چندین کار تبلیغاتی را به صورت هم‌زمان پیش ببرید و در خیلی از... ادامه مطلب »

دیروز درباره‌ی این که چطور می‌توان بخشی از برندآگاهی را اندازه گرفت، حرف زدم. امروز می‌خواهم در این باره صحبت کنم که برندآگاهی چطور منجر به این می‌شود که مشتریان، برند شما را با چیزهای خاصی معادل و یکی بدانند. احتمالا متوجه منظورم شده‌اید. زمانی که شما برندی داشته باشید که در بین مردم شناخته شده است، به این معنی است که مردم توی ذهن‌شان برند شما را با چیزهای... ادامه مطلب »