هنگامی که دارید در دنیای دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنید، باید خودتان را به ابزارهای خاصی مجهز کرده باشید. از آن‌جایی که دیجیتال مارکترها زمان زیادی را درون مرورگر کامپیوترشان می‌گذرانند و باز هم از آن‌جایی که اکثر مردم (مارکتر و غیر مارکتر) از گوگل کروم (Google Chrome) به عنوان مرورگر پیش‌فرض استفاده می‌کنند، می‌خواهیم لیستی از برترین افزونه‌های گوگل کروم برای دیجیتال مارکترها را با هم بررسی کنیم. توجه داشته... ادامه مطلب »

مفهوم کوسایتیشن و کوآکورنس مفاهیم جدیدی در دنیای سئو نیستند و فکر می‌کنم از مطرح شدن ایده‌ی پشت آنها بیشتر از ۸-۹ سالی می‌گذرد. متاسفانه یا خوشبختانه مفهوم کوسایتیشن ارتباط تنگاتنگی با کوآکورنس دارد. البته این ۲ مفهوم با وجود اشتراکات زیادی که با یکدیگر دارند، از خیلی جهات دیگر کاملا متفاوت هستند. در نتیجه اصلا نباید تعجب کنید که در بخش کوسایتیشن درباره کوآکورنس بگویم یا برعکس. بیایید اینطور... ادامه مطلب »

تگ منیجر ویژگی خوب کم ندارد و یکی از آن خوبی‌ها همین رسپی‌ها (Recipe) هستند. در دنیای تگ منیجر باب شده است که به کانتینرهای آماده و قابل استفاده‌ای که بین افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند، رسپی بگویند. راستش را بخواهید خود تیم تگ منیجر در گوگل از چنین اصطلاحی استفاده نمی‌کند و کامیونیتی تگ منیجر بازها این اصطلاح را باب کرده‌اند. اگر می‌دانید رسپی‌ها چه هستند که هیچ؛ می‌توانید... ادامه مطلب »

زمانی که بخواهید رفتار کاربران و میزان وفاداری آنها (Customer Loyalty) به خودتان را در گذر زمان بررسی کنید، یکی از گزارش‌هایی که قطعا به آن نیاز پیدا می‌کنید تحلیل کوهورت (Cohort Analysis) است. البته ممکن است استفاده از متریک‌هایی مثل ارزش طول عمر مشتری (LTV یا CLTV) در ابتدای کار بتوانید کمی خودتان را قانع کنید. اما با گذشت کمی زمان متوجه خواهید شد که به گزارش‌های دقیق‌تری نیاز... ادامه مطلب »

اندازه گیری ایونت یا همان Event Tracking یکی از کارهایی است که هر دیجیتال مارکتری باید بلد باشد. دلیل این ضرورت، نیازی است که کسب‌وکارها به اندازه‌گیری دارند و معمولا اندازه‌گیری‌های ارزشمند با استفاده از امکانات پیش‌فرض ابزارهای اندازه‌گیری قابل تحقق نیستند. خیلی از چیزهایی که نیاز به ترک (Track) کردن دارند، از جنس کارهای کاستوم هستند و ایونت ترکینگ هم از همین دست کارها است. با استفاده از ایونت‌ها... ادامه مطلب »

متغیر Google Analytics Settings یکی از مهم‌ترین متغیرهای تگ منیجر است و اگر بخواهیم کمی اغراق نزدیک به واقعیت را هم به کار ببریم، باید بگوییم که این متغیر مهم‌ترین متغیری است که در گوگل تگ منیجر در اختیار داریم. Google Analytics Settings از همان ابتدای کار با تگ منیجر در اختیارمان قرار می‌گیرد. ممکن است به چشم حقارت به این متغیر ساده نگاه کنید و با خودتان بگویید زمانی... ادامه مطلب »

قبلا درباره‌ی اینکه گوگل تگ منیجر چه ابزار نازنینی است، به طور مفصل صحبت کرده‌ام. این ابزار نازنین، یک ویژگی بی‌نظیر هم دارد که قبلا آن را با نام حالت پیش‌نمایش گوگل تگ منیجر (در اصل با نام Preview and Debug Mode) می‌شناختیم. آن زمان (که در این قسمت درباره‌اش حرف می‌زنم)، حالت پیش‌نمایش واقعا یک حالت (Mode) بود؛ اما حالا وقتی که حالت Preview را فعال می‌کنید، یک پنجره‌ی... ادامه مطلب »

اگر تجربه‌ی کار کردن به عنوان مدیر، ادمین سایت یا مدیر سئو (SEO) را داشته باشید، حتما می‌دانید که لینک‌های یک وبسایت به ۲ نوع تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول لینک‌های داخلی (Internal Links) هستند و به صفحات وبسایت خودتان داده می‌شوند. اما دسته‌ی دوم لینک‌ها از نوع لینک‌های خروجی (Outbound Links) هستند و از وبسایت شما به وبسایت‌های دیگر داده می‌شوند. هنگامی که در دنیای بازاریابی دیجیتال کار می‌کنید، این... ادامه مطلب »

سال‌ها پیش و زمانی که برای اولین بار گوگل آنالیتیکس را باز کردم، با جدول‌هایی از داده مواجه شدم که تا به آن زمان نظیرشان را ندیده بودم. آن زمان می‌شد با نگاه کردن سرسری به جدول‌ها یک چیزهایی متوجه شد. اما به‌طور حتم، آن موقع نمی‌توانستم از مفهومی به نام Secondary Dimension سر دربیاورم. چون به عنوان دانش پایه‌ای حتی نمی‌دانستم که متریک (Metric) چیست و دیمنشن (Dimension) کدام... ادامه مطلب »

اگر قصد استفاده از ابزارهای A/B Testing یا Multivariate Testing را دارید، حتما در کنار ابزارهای دیگری مانند AB Tasty و VWO اسم «گوگل اپتیمایز» (Google Optimize) را هم شنیده‌اید. گوگل اپتیمایز ابزار مارکتینگی خوبی است که داده‌های کیفی (Qualitative Data) بی‌نظیری به شما می‌دهد. اما نصب گوگل اپتیمایز روی سایت، کمی ریزه‌کاری و جزئیات دارد که می‌خواهیم در کنار همدیگر مراحل آن را پیش برویم. توجه داشته باشید که... ادامه مطلب »