اندازه گیری ایونت یا همان Event Tracking یکی از کارهایی است که هر دیجیتال مارکتری باید بلد باشد. دلیل این ضرورت، نیازی است که کسب‌وکارها به اندازه‌گیری دارند و معمولا اندازه‌گیری‌های ارزشمند با استفاده از امکانات پیش‌فرض ابزارهای اندازه‌گیری قابل تحقق نیستند. خیلی از چیزهایی که نیاز به ترک (Track) کردن دارند، از جنس کارهای کاستوم هستند و ایونت ترکینگ هم از همین دست کارها است. با استفاده از ایونت‌ها... ادامه مطلب »

متغیر Google Analytics Settings یکی از مهم‌ترین متغیرهای تگ منیجر است و اگر بخواهیم کمی اغراق نزدیک به واقعیت را هم به کار ببریم، باید بگوییم که این متغیر مهم‌ترین متغیری است که در گوگل تگ منیجر در اختیار داریم. Google Analytics Settings از همان ابتدای کار با تگ منیجر در اختیارمان قرار می‌گیرد. ممکن است به چشم حقارت به این متغیر ساده نگاه کنید و با خودتان بگویید زمانی... ادامه مطلب »

قبلا درباره‌ی اینکه گوگل تگ منیجر چه ابزار نازنینی است، به طور مفصل صحبت کرده‌ام. این ابزار نازنین، یک ویژگی بی‌نظیر هم دارد که قبلا آن را با نام حالت پیش‌نمایش گوگل تگ منیجر (در اصل با نام Preview and Debug Mode) می‌شناختیم. آن زمان (که در این قسمت درباره‌اش حرف می‌زنم)، حالت پیش‌نمایش واقعا یک حالت (Mode) بود؛ اما حالا وقتی که حالت Preview را فعال می‌کنید، یک پنجره‌ی... ادامه مطلب »

اگر تجربه‌ی کار کردن به عنوان مدیر، ادمین سایت یا مدیر سئو (SEO) را داشته باشید، حتما می‌دانید که لینک‌های یک وبسایت به ۲ نوع تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول لینک‌های داخلی (Internal Links) هستند و به صفحات وبسایت خودتان داده می‌شوند. اما دسته‌ی دوم لینک‌ها از نوع لینک‌های خروجی (Outbound Links) هستند و از وبسایت شما به وبسایت‌های دیگر داده می‌شوند. هنگامی که در دنیای بازاریابی دیجیتال کار می‌کنید، این... ادامه مطلب »

سال‌ها پیش و زمانی که برای اولین بار گوگل آنالیتیکس را باز کردم، با جدول‌هایی از داده مواجه شدم که تا به آن زمان نظیرشان را ندیده بودم. آن زمان می‌شد با نگاه کردن سرسری به جدول‌ها یک چیزهایی متوجه شد. اما به‌طور حتم، آن موقع نمی‌توانستم از مفهومی به نام Secondary Dimension سر دربیاورم. چون به عنوان دانش پایه‌ای حتی نمی‌دانستم که متریک (Metric) چیست و دیمنشن (Dimension) کدام... ادامه مطلب »

اگر قصد استفاده از ابزارهای A/B Testing یا Multivariate Testing را دارید، حتما در کنار ابزارهای دیگری مانند AB Tasty و VWO اسم «گوگل اپتیمایز» (Google Optimize) را هم شنیده‌اید. گوگل اپتیمایز ابزار مارکتینگی خوبی است که داده‌های کیفی (Qualitative Data) بی‌نظیری به شما می‌دهد. اما نصب گوگل اپتیمایز روی سایت، کمی ریزه‌کاری و جزئیات دارد که می‌خواهیم در کنار همدیگر مراحل آن را پیش برویم. توجه داشته باشید که... ادامه مطلب »

درست است که رجکس (RegEx) تنها برای دیجیتال مارکترها نیست و خیلی جاها کاربرد دارد. اما من در دنیای دیجیتال مارکتینگ استفاده‌های زیادی از آن می‌کنم و احتمالا تعدادی از این موارد به کار شما هم خواهد آمد. خیلی وقت‌ها در هنگام استفاده از گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، گوگل دیتا استودیو و ابزارهای دیجیتال مارکتینگی دیگر، نیاز دارید که برای هدف گرفتن یک سری المان‌های خاص از رجکس استفاده... ادامه مطلب »

گوگل تگ منیجر متغیر از پیش تعریف‌شده (Built-In) زیادی دارد که خیلی از آنها می‌توانند کار شما را راه بیندازند. اما گاهی اوقات، المان (Emenet) خاصی که قصد اندازه‌‌گیری آن را دارید، ویژگی‌ها یا Attributeهای دیگری دارد که با استفاده از متغیرهای از پیش تعریف‌شده در گوگل تگ منیجر نمی‌توان آن‌ها را ردیابی و اندازه‌گیری کرد. در چنین مواقعی به احتمال زیاد می‌توانید با استفاده از «متغیر خودکار رویداد» (Auto... ادامه مطلب »

مدت‌ها بود که می‌دانستم گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) را باید یاد گرفت. می‌دانستم که ابزار بسیار کارراه‌اندازی است و نسبت به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت‌های خیلی خیلی بیشتری را برای اندازه‌گیری در اختیارم قرار می‌دهد. اما با این تمام دانسته‌ها هر بار که تگ منیجر را باز می‌کردم، از عظمت ابزاری که مقابل‌ام قرار گرفته بود خوف می‌کردم و نمی‌دانستم که از کجا باید شروع کنم. چندین... ادامه مطلب »

زمانی که حسابی خودتان را در دنیای آنالیز دیتا (Data Analytics) غرق کنید، حتما با این سوال مواجه می‌شوید که بین سگمنت (Segment) و کوهورت (Cohort) چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ هم Segment و هم Cohort بخشی از داده‌ها هستند و ظاهرا با یکدیگر تفاوتی ندارند. خودم هم تا همین چند وقت پیش نمی‌دانستم این دو موضوع چه فرق‌هایی با هم دارند. اما تفاوت‌هایی بین این دو مفهوم وجود دارد و... ادامه مطلب »