آگاهی از برند یا برندآگاهی ترجمه‌ای برای کلمه‌ی Brand Awareness است. منظور از برند آگاهی این است که آیا مردم برند شما را می‌شناسند و می‌توانند آن را متناظر با محصول یا سرویس شما بدانند. هر برندی در کنار کارهای بازاریابی که انجام می‌دهد، نیاز دارد که برندآگاهی را برای خودش اندازه بگیرد. ولی چطور باید این آگاهی را اندازه بگیریم؟ در دنیایی که همه کار نکردن‌شان را با افزایش برندآگاهی... ادامه مطلب »

روابط عمومی از آن چیزهایی است که حضورش در کنار بازاریابی معنا پیدا می‌کند یا حداقل من این‌طوری فکر می‌کنم. توی روابط عمومی می‌خواهیم کاری کنیم تا مخاطب‌های ما درباره‌مان حس خوبی داشته باشند. حالا این مخاطب‌ها می‌توانند مشتری باشند، سرمایه‌گذار باشند، سهام‌دار باشند یا هر کار دیگری بکنند که به نحوی آنها را به برند ما مربوط کند. با استفاده از روابط عمومی خوب می‌توانیم چهره‌ی خوبی برای برندمان... ادامه مطلب »

خیلی وقت است که این سوال برایم به وجود آمده است: گوگل درباره من چه می‌داند؟ چرا بعضی وقت‌ها می‌بینم که گوگل دارد نیاز من را به درستی پیش‌بینی می‌کند؟ آیا گوگل دارد رمالی می‌کند یا علم جادو و جمبل سرش می‌شود؟ از کجا می‌فهمد که چه نوع تبلیغ‌هایی را باید به من نشان بدهد؟ ویدیوهایی که توی یوتوب می‌بینم چرا بعد از مدتی به یک سمت هدایت می‌شوند؟ چه... ادامه مطلب »

گوش دادن اجتماعی (Social Listening) یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Media Listening) یکی از مباحث جدید در بازاریابی دیجیتال است. احتمالا با شنیدن این عبارت‌ها فکر می‌کنید که منظور، همان رصد کردن و مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی است. خب البته این هم فکر درستی است؛ اما تمام موضوع نیست. گوش دادن اجتماعی چیست؟ سوشال لیسنینگ در مقابل سوشال مانیتورنینگ (Social Manitoring) قرار می‌گیرد. در مانیتورینگ تنها بررسی می‌کنیم که چه... ادامه مطلب »

نروژ یک کشور اروپایی کوچک در منطقه اسکاندیناوی است که جمعیت‌اش به زحمت از ۵ میلیون نفر عبور می‌کند. اما همین کشور کوچک، متراکم‌ترین نقطه‌ی جهان از نظر تعداد خودروهای برقی است. هم مردم به خودروی برقی علاقه دارند و هم دولت نروژ از نسل جدید خودروها حمایت می‌کند. بد نیست بدانید که تقریبا نصب خودروهای فروخته  شده در ماه مارس ۲۰۱۹ در نروژ، الکتریکی بوده‌اند. این آماری است که سایت Forbes... ادامه مطلب »

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) را آنجایی درک می‌کنید که بلافاصله بعد از ثبت نام در یک سایت، ولو اینکه ساعت ۲ شب باشد یک ایمیل یا پیامک خوشامدگویی از طرف آن وبسایت برایتان فرستاده می‌شود. یا مثلا شرایطی را در نظر بگیرید که بعد از اضافه کردن چند محصول به سبد خریدتان در یک فروشگاه اینترنتی، بی‌خیال خرید کالاها می‌شوید. اما بعد از چند ساعت یا چند روز، ایمیلی از... ادامه مطلب »

در دنیای روزنامه‌نگاری، تکنیکی برای ترتیب بیان مطالب وجود دارد که به اسم هرم وارونه (Inverted Pyramid) معروف است. در این روش، مطالب به ترتیب بیشترین اهمیت به کمترین اهمیت ارائه می‌شوند و در مقدمه، لب کلام به مخاطب ارائه می‌شود. روش ارائه‌ی اطلاعات در هرم وارونه به مخاطب اجازه می‌دهد تا مهم‌ترین نکات هر مطلب را در ابتدای کار متوجه شود و در صورت تمایل، به مطالعه ادامه دهد.... ادامه مطلب »

من به سئو (یا همان اس ای او - SEO) این‌طوری نگاه می‌کنم که قرار است با استفاده از آن تجربه‌ی بهتری برای مشتری بسازم. تمام کارهایی که قرار است به نحوی برای سئو کردن استفاده شوند، در نهایت باید جواب درستی را برای مشتری فراهم کنند؛ در غیر این‌صورت، حتی تاپ‌ترین جایگاه‌های به دست آمده هم خود‌به‌خود در نتایج جستجو (SERPs) پایین می‌روند. از نظر من سئو را می‌توان... ادامه مطلب »

اثر زیگارنیک (Zeigarnik Effect) متعلق به خانم بلوما زیگارنیک (Bluma Zeigarnik) است. این خانم لیتوانیایی از شاگردان آقای کرت لوین (Kurt Lewin)، از پدران علم روانشناسی اجتماعی بود و شانس این را داشت تا پیش از مهاجرت آقای لوین به امریکا، در کلاس درس ایشان در دانشگاه برلین حاضر شود. بعدها خانم زیگارنیک به عنوان دستیار آقای لوین انتخاب شد و توانست در آزمایش‌های استادش کنار او باشد. این ۲ نفر خیلی... ادامه مطلب »

خیلی‌ها تصور می‌کنند که مدیریت ارتباط با مشتری یا همان سی آر ام (CRM) تنها یک نرم‌افزار سازمانی است و تمام مفاهیم مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری توسط همین نرم‌افزار قابل به بیان است. اما حقیقت کمی تا قسمتی با این موضوع فرق دارد. نرم افزار CRM تنها بخشی از پروسه‌ی مدیریت ارتباط با مشتری است و در کنار استراتژی ارتباط با مشتریان معنا پیدا می‌کند. درست‌اش این است که... ادامه مطلب »