یکی از اشتباهاتی که در تیم‌های بازاریابی و فروش مشاهده می‌کنم و به نظرم نیاز به اصلاح دارد، نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌های مربوط به جذب مشتری است. زمانی که صحبت از گزارش دادن می‌شود و باید مسائل مختلفی مثل هزینه جذب مشتری (CAC)، هزینه به ازای جذب (CPA) و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مشخص شوند، تیم‌های مارکتینگ ترجیح می‌دهند تا بعضی از هزینه‌ها را قلم بگیرند. دلیل این حذف‌کردن این است... ادامه مطلب »

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید به کسی که رئیس یا مدیرتان است، گزارش بدهید. معمولا همه‌ی ما در چنین مواقعی به دنیای تعدادی عدد و رقم می‌گردیم تا آن‌ها را توی گزارش‌مان بگنجانیم و حرفه‌ای به نظر برسیم. حالا این اعداد هر اندازه بزرگ‌تر و دهن‌پرکن‌تر باشند، کلاس کاری ما بالاتر خواهد بود. اما شاید ندانیم که در چنین مواقعی، یک اتفاق ناخوشایند رخ می‌دهد. مساله این‌جا... ادامه مطلب »

قبلا درباره‌ی موضوع هزینه جذب مشتری (CAC) حرف زده‌ام. اما گاهی اوقات دیده می‌شود که عده‌ای این موضوع را با هزینه به ازای جذب (CPA)اشتباه می‌گیرند. داریم درباره‌ی اصول مبنایی بازاریابی حرف می‌زنیم و قرار است راجع به یک تفاوت ظریف صحبت کنیم. زمانی که می‌خواهیم هزینه جذب مشتری و هزینه به ازای جذب را با هم مقایسه کنیم، باید به یک نکته‌ی ساده دقت کنیم؛ چیزی به اسم پول. مثل همیشه، این... ادامه مطلب »

موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل، برای پیدا کردن ارتباطات بین صفحات وب از لینک‌ها استفاده می‌کنند. علم سئو (SEO) بر پایه‌ی همین لینک‌ها استوار است و اهل فن به اهمیت لینک‌سازی (چه داخلی و چه خارجی) واقف هستند. فعلا به لینک‌های خارجی که به بک‌لینک (Backlink) هم معروف هستند کاری نداریم. اگر وب‌سایتی دارید که چند صفحه درون خودش دارد، حداقل کاری که می‌کنید باید این باشد که این صفحه‌ها را به... ادامه مطلب »

خیلی از شرکت‌های جدید به بازاریابی محتوایی روی می‌آورند و در این راه، با پدیده‌ای به نام کامنت مواجه می‌شوند. کامنت‌ها بخش جذاب کار بازاریابی دیجیتال هستند و به شما اجازه می‌دهند تا از نظر دیگران درباره‌ی خودتان مطلع شوید. ولی در این میان با موضوع حساسی با نام تایید کامنت مواجه هستیم. زمانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید، تایید کامنت مشغله‌ی فکری‌تان نخواهد بود. خیلی که هنر... ادامه مطلب »

درباره اینکه باید به رهبری فکری (Thought Leadership) برسید، خیلی حرف زده می‌شود. لااقل در بین جوامع خارجی خیلی می‌شنویم که باید برای پیروان‌تان تبدیل به یک رهبر فکری شوید. ولی منظور از این حرف چیست؟ منظور از رهبری فکری این است که شما بتوانید به سوال‌های مخاطب هدف‌تان جواب‌های درست و سنجیده بدهید. نه اینکه مطابق میل و سلیقه‌ی خودتان جواب بدهید؛ بلکه به آن شکلی که مخاطب از... ادامه مطلب »

زمانی که از نرخ تبدیل یا کانورژن ریت (Conversion Rate) صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ این عبارت در دنیای تجارت الکترونیک و بازاریابی به مقدار زیادی استفاده می‌شود و منظورش این است که چند درصد از افرادی که به سمت انجام یک هدف خاص هدایت شده‌اند، واقعا آن هدف را محقق کرده‌اند. در بسیاری از مواقع، هدف مطلوب ما این است که کسی بیاید و چیزی را ازمان بخرد. مثلا... ادامه مطلب »

منظور از پرسش‌نامه NPS آن پرسش‌نامه‌ای است که از مشتری می‌خواهد میزان تمایل‌اش به معرفی کردن برند به دیگران را اعلام کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه حالا که مشتری ما شده‌ای، آیا اصلا احتمال‌اش هست که ما را به دیگران معرفی کنی؟ این اعلام کردن با دادن یک امتیاز مشخص می‌شود. در پرسش‌نامهNPS روال بر این است که از مشتری خواسته می‌شود تا با دادن امتیازی بین ۱ تا ۱۰ احتمال... ادامه مطلب »

وظیفه‌ی بازاریاب‌های هر شرکت این است که برای آن شرکت مشتری پیدا کنند و محصول یا خدمت‌شان را به مشتری‌های بالقوه معرفی کنند. بازاریابی یک کار هزینه‌بر است و خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که بازاریاب‌ها برای جذب مشتری دست به هر کاری می‌زنند تا هدف نهایی که فروش بیشتر است را محقق کنند. ولی آیا جذب مشتری با هر قیمتی درست است؟ آیا درست است که تنها به روش شهودی... ادامه مطلب »

در لینک‌دهی بین صفحات وب یا همان لینک سازی (Link Building) مفهومی به اسم لینک اکوییتی (Link Equity) مطرح می‌شود.منظور از لینک اکوییتی همان چیزی است که گاهی با نام عامیانه‌ی لینک جوس (Link Juice) هم شناخته می‌شود. لینک جوس معنایی در مایه‌های شیره‌ی لینک یا عصاره‌ی لینک دارد که معنای درستی را به ذهن آدم منتقل نمی‌کند و بهتر است از آنها استفاده نکنیم. همان لینک اکوییتی خیلی بهتر و قشنگ‌تر است و... ادامه مطلب »