انتشار آلبوم لاله زار ابی به تابستان ۹۸ جان داد

آلبوم لاله زار ابی

آلبوم لاله زار ابی در روزهای میانی مرداد ۱۳۹۸ منتشر شد. مدت‌ها بود که از ابی چیز جدیدی نشنیده بودیم و او در ۵ سال گذشته تمام توان‌اش را صرف تورها و کنسرت‌های دور دنیا کرده بود. اما حالا یک آلبوم جدید از او روانه‌ی بازار موسیقی شده که نام لاله زار را روی خود دارد. معمولا رسم بر این است که مهم‌ترین آهنگ هر آلبوم به عنوان نام آلبوم انتخاب می‌شود. اما درباره‌ی آلبوم لاله زار ابی نمی‌توان چنین منطقی را به کار گرفت. چرا؟ چون به نظر من این آلبوم به اندازه‌ی کافی آهنگ خوب دارد که هر کدام از آنها می‌توانند نماینده‌ی کل آلبوم باشند. نمی‌خواهم به سیاق پادکست آلبوم که بردیا برجسته نژاد آن تولید می‌کند، تک‌تک آهنگ‌های موجود در این آلبوم را بررسی کنم. بردیا خیلی خوب این کار را انجام می‌دهد و من از چنین بررسی دقیقی عاجزم. اما دوست دارم به نحوی هر چند کودکانه و آماتور، دیدگاهم را به آلبوم جدید ابی بیان کنم.

چیزی که بیشتر از همه چیز در حین گوش دادن به آهنگ‌های این آلبوم باعث شد به نوعی یکه بخورم، حس لعنتی گذر عمر است. ابی حالا پس از سال‌ها خوانندگی با این حس درگیر است که عمر عزیز چقدر زود بر او گذشته است. من این حس را از تمام شعرهای موجود در آلبوم می‌گیرم و احتمال می‌دهم که بنا هم بر همین بوده است. ابی در آلبوم لاله زار سرشار از میل برگشتن به گذشته است و یاد روزهای خوب گذشته او را حسابی هوایی می‌کنند. این حس را کاملا می‌توان از ۳ ترک لاله زار، قلب قاپ و دلم می‌خواد گرفت. سوای رمانتیک شدن ابی در این آهنگ‌ها، کاملا معلوم است که ابی دل‌اش برای وطن تنگ است؛ برای جایی که آن را به عنوان زادگاهش می‌شناسد. این نکته را هم می‌توان ارج نهاد و هم به آن انتقاد کرد. البته در برابر کسی مثل ابی که حالا دیگر یک مرد پا به سن گذاشته است، نباید حرفی از انتقاد زد. حق با تو است ابی جان. تو حق داری که وطن را چیز خوبی بدانی و حق داری که دل‌ات برایش تنگ شود.

ابی در آلبوم لاله زار سرشار از میل برگشتن به گذشته است و یاد روزهای خوب گذشته او را حسابی هوایی می‌کنند.

می‌دانم که خود ابی شعرها را نگفته و تمام شعرهای آلبوم لاله زار سروده‌ی یغما گلرویی عزیز هستند. اما مگر می‌شود که خواننده‌ای مثل ابی تنها به نقش یک خواننده محدود شود؟‌ او یک اسطوره‌ی آواز است و شعرهای انتخاب‌شده کاملا بیانگر حس درونی خود او هستند. و چقدر خوب این اشعار توانسته‌اند حس و حال این روزهای ابی را منتقل کنند. حس مردی ۷۰ ساله را که نوع نگاه‌اش به دنیا با توجه به اقتضای سن‌اش کاملا قابل درک است. ترکیب شعرهای یغما گلرویی و موسیقی ساخته شده توسط اشکان دباغ با صدای دل‌نشین ابی کاملا غریبه و آشنا هستند. غریبه از این جهت که ابی تا به حال چنین شعرهایی را نخوانده و آشنا از این باب که با حال و هوای این روزهای ایران کاملا سازگاری دارند.

یکی از ترک‌هایی که به سیاق غربی‌ها پیش از خود آلبوم منتشر شد و می‌توان آن را به عنوان سینگل اول آلبوم لاله زار در نظر گرفت، کوچه نسترن است. این آهنگ که هم‌زمان با ویدئوکلیپ خاصی منتشر شد، کاملا تم سیاسی داشت و باعث شد تا نظرهای مثبت و منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی به سوی آقای صدا روانه شود. اما خود ابی وجود آن آهنگ را لازم دانسته و گفته که این آهنگ در اعتراض به جنگ ایران و عراق ساخته شده است. البته ابی قبلا هم در کنار گوگوش (اینجا) و شادمهر عقیلی (اینجا) چنین کارهایی را انجام داده بود. اما انگار مردم ما اصلا دوست ندارند که آن ابی عاشق‌پیشه به سمت سیاسی شدن پیش برود. هر چقدر هم که فضای کشور به چنین اعتراضاتی نیاز داشته باشد، مردم ما ابی را تنها به همان شکلی که شناخته‌اند می‌خواهند.

انگار مردم ما اصلا دوست ندارند که آن ابی عاشق‌پیشه به سمت سیاسی شدن پیش برود.

راست‌اش اصلا دوست ندارم درباره‌ی ترک شاهنومه حرفی بزنم. فضای این ترک کاملا سیاه است و هیچ روزنه‌ی امیدی در آن دیده نمی‌شود. حس می‌کنم در وضعی که کشور به آن دچار است، خیلی به امید نیاز داریم و حرف زدن از یاس و ناامیدی همه‌چیز را بدتر می‌کند. شاهنومه سراسر نشان‌دهنده‌ی سقوط تمام اسطوره‌هایی است که سال‌ها به آنها دل خوش کرده بودیم. البته شاهنومه را دوست دارم؛ اما دوست ندارم آن را برای کسی پخش کنم و یا اینکه برای کسی از آن حرف بزنم. ببخشید که درباره‌ی آن برای شما حرف زدم.

اینها را که بگذاریم کنار، کل آلبوم را دوست دارم. مخصوصا خود لاله زار و آن قسمت تکرارشونده‌ای که ابی در آن اوج می‌گیرد. واقعا مگه میشه رویا رو از ما گرفت؟ مگه میشه این آرزوها رو کشت؟ ابی جان راست گفته است. اصلا هر چی آقام ابی بگه!

۳ ۲ رای
امتیاز کلی این نوشته
اشتراک
اعلان
guest

10 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها
احمد

بهترین خواننده تاریخ موسیقی پاپ ایران

حامد

متاسفم از متن ترانه های بسیار ضعیف این آلبوم
از یغما و ابی بعید بود
برای بار دوم گوش نمی کنم
ابی برای من خداست
ولی خدا هم گاهی اشتباه می کنه
آینده ماندگاری یک ترانه رو نشان خواهد داد
ابی تمام تلاشش رو کرد و زحمت کشید
متاسفانه متن ترانه ها کوچه بازاری و بی معنی و پر اشتباه بود
افسوس

سیروس

این یکی از ضعیف‌ترین کارهای ابی بود، فقط یک بار و با تحمل بسیار شنیدمش.

جعفر

بسیار آلبوم خوب و البته تو تنظیم متفاوت بود. بجز قسمتی که مردم ابی عاشق رو بیشتر از ابی سیاسی دوست دارند با بقیه بحثتون موافقم. نون و پنیر یادمون نره و خلیج فارس و تصمیم و البته بهترین کار این آلبوم از دید من کوچه نسترن و درخت و…. که همگی سیاسی هستند و حداقل عاشقانه نیستند و بسیاری بخاطر کارهای سیاسی ابی هوادار ایشون شدند.

محسن

به نظر من این آلبوم یکی از ضعیف ترین آلبومهای ابی عزیز هست، ربطی به سیاسی بودن اشعار هم نداره، چون توی آلبوم جان جوانی هم چند تا ترک سیاسی وجود داشت که خیلی عالی بودن مثل حبس یا غمنومه. اشعار از نظر هنری به حس و صدای ابی نزدیک نیستن متاسفانه. من که این آلبوم رو یه بار گوش دادم و هیچ انگیزه ای برای بار دوم نداشتم تا الان که چهار ماه از انتشارش میگذره. امیدوارم بقیه خوششون بیاد.

وسواس

البوم جدید ابی جان چیزی نیست جز حقیقتی که بر ما گذشته همین و بس.

امیر

این کار شما نقد نیست..یک ستایش ابلهانه است!!!!!