فناوری قصد خروج از صفحه یا همان «عمرا بذارم بری» خودمان!

دست روی دستگیره برای نمایش دادن فناوری قصد خروج از صفحه

حتما برای شما هم پیش آمده که در حال بازدید از یک صفحه‌ی اینترنتی روی کامپیوتر باشید و متوجه شوید که صفحه‌ی فعلی جواب سوال شما را ندارد و نمی‌تواند پاسخ درستی به شما بدهد. در چنین مواقعی چه کار می‌کنید؟ طبیعی است که بخواهید صفحه را ببندید. ولی زمانی که ماوس را به سمت دکمه‌ی ضربدر تب (Tab) مربوطه حرکت می‌دهید، ناگهان اتفاق عجیبی رخ می‌دهد. درست همان‌زمان با حرکت ماوس شما به سمت دکمه‌ی ضربدر، ناگهان یک پاپ آپ (Pop Up) روی صفحه ظاهر می‌شود و پیشنهادهای جالبی را درون خود مطرح می‌کند. تقریبا اطمینان ۱۰۰ درصدی دارم که شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید. این همان چیزی است که به نام قصد خروج از صفحه  (Exit Intent – اگزیت اینتنت) شناخته می‌شود.

پدر فناوری قصد خروج از صفحه کیست؟

فناوری قصد خروج از صفحه را که با استفاده از تحلیل رفتار کاربران کار می‌کند، اولین‌بار شرکت آپتین مانستر (Optin Monster) راه انداخت و آن را به صورت تجاری در اختیار مشتریان خود قرار داد. این شرکت از شرکت‌های خواهر WPBeginer و WPForms است و به صورت اختصاصی روی فناوری‌های مرتبط با صفحات وب کار می‌کند. از آن زمان به بعد، خیلی‌ها شروع به استفاده از این فناوری کردند و حالا احتمالا یکی دو شرکت هم این فناوری را به صورت رایگان در اختیار دارندگان وبسایت‌ها قرار می‌دهند. فناوری قصد خروج از صفحه یکی از ابزارهای مطرح در بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) سایت در تمام دنیا است؛ از آن ابزارهایی که با استفاده از آن می‌توانید ترافیک ورودی به وبسایت‌تان را تبدیل به پول کنید و لید (Lead)، مشترک (Subscriber) و مشتری (Customer) به دست بیاورید.

فناوری قصد خروج از صفحه یکی از ابزارهای مطرح در بهینه سازی نرخ تبدیل سایت (CRO) در دنیا است.

با این فناوری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

همان‌طور که گفتم، فناوری قصد خروج از صفحه یکی از راه‌هایی است که برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل وبسایت به کار می‌رود. معمولا با استفاده از این فناوری می‌توان کاری کرد تا ترافیک ورودی را از دست ندهید و بازدیدکنندگان در حال خروج از وبسایت را به کاربران و مشتریان خود تبدیل کنید. اما چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟ با پیاده کردن کارهایی مثل لید جنریشن و تولید لیست ایمیل می‌توانید تعداد زیادی مشتری بالقوه به دست بیاورید و در آینده برای تبدیل کردن آنها به مشتری تلاش کنید. حتی می‌توانید در پاپ آپی که با استفاده از فناوری قصد خروج از صفحه برایتان فعال می‌شود، کاربران را به سمت یک صفحه‌ی محصول هدایت کنید و با یک کد تحفیف، افزایش فروش چند برابری را تجربه کنید. بد نیست به مثال‌هایی از قصد خروج روی آپتین مانستر نگاه کنید و ببینید خود سازنده چه راه‌هایی را برای استفاده‌ی بهینه از این فناوری توصیه می‌کند.

قصد خروج از صفحه در سایت Monster Insights
استفاده‌ای که سایت مانستر ایسایتس از فناوری قصد خروج می‌کند. | منبع عکس: Monster Insights

من به چشم تردید به این فناوری نگاه می‌کنم

این کار هر چقدر هم که خوب باشد، از دید من یک ایراد اساسی دارد. ایرادی که در استفاده از فناوری قصد خروج از صفحه می‌بینم این است که به خواسته‌ی کاربر احترام نمی‌گذارد و تنها به فکر منافع کسب‌وکار است. استفاده از این فناوری برای من شبیه به استفاده از روش مارکتینگ Outbound به جای مدل Inbound است و متاسفانه استفاده از Outbound در این شرایط جواب می‌دهد. از دید کسب‌وکارها و از دید تیم مارکتینگ و CRO که نمی‌توان ایرادی به فناوری قصد خروج از صفحه وارد دانست؛ اما از دید یک کاربر عادی که در معرض این فناوری قرار دارد، یک توصیه برای شما دارم. توصیه‌ام این است که به جای بستن تب‌های مرورگر با کلیک ماوس، سعی کنید به استفاده از کلیدهای ترکیبی کیبوردتان عادت کنید تا در دام افراد سودجو نیفتید. چون هر اندازه هم که باهوش و کاردرست باشید، ممکن است گاهی دامن‌تان از دست برود و با همین تکنیک ساده، خودتان را ببازید. یادتان نرود که در ویندوز می‌توانید از کلید ترکیبی Ctrl+W برای بستن یک تب در تمام مرورگرها استفاده کنید. این کار در سیستم عامل مک هم با کمی تغییر و با استفاده از ترکیب CMD+W قابل اجرا است.

منبع عکس کاور پست، سایت Shutterstock است. عکس را نخریده‌ام. به هر حال ارزش و اعتبار عکس به همین سایت تعلق می‌گیرد.

۰ ۰ رای
امتیاز کلی این نوشته
اشتراک
اعلان
guest

0 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها