صنعت گیم به کدام سمت و سو حرکت می‌کند؟

آینده صنعت گیم و دسته نینتندو

امروز در مسیر بازگشت از محل کار به خانه به پادکست a16zگوش می‌دادم که موضوع جذابی داشت. در این شماره از پادکست اندرسن هورویتز به آینده‌ی صنعت گیم پرداخته بودند و بحث‌های جالبی مطرح کردند که بد نیست درباره‌شان صحبت کنیم.

مهم‌ترین نکته‌ی بحث پادکست بر سر این بود که در آینده‌، صنعت گیم به سمت  تبدیل شدن به یک شبکه‌ی اجتماعی حرکت خواهد کرد. یعنی به همان اندازه‌ای که ما و نسل ما درگیر شبکه‌های اجتماعی هستیم، نسل آینده هم از بازی کردن برای ارتباط گرفتن با دیگران استفاده خواهد کرد. حالا معلوم نیست که به اندازه‌ی حال حاضر ما دچار افراط و تفریط خواهند شد یا نه. ولی ایده، ایده‌ی جالبی است. همین حالا هم داریم به چنین سمت و سویی حرکت می‌کنیم. نگاهی به دنیای بازی بیندازید. صنعت گیم از زمانی که کنسول‌های ساده و پیش‌پا افتاده داشته فاصله گرفته است و کنسول‌های بازی فعلی در بدترین حالت هم به اینترنت وصل می‌شوند.

علاوه بر کنسول‌های بازی خانگی، کنسول‌های پرتابل را هم داریم که همواره در دسترس هستند و مثل گوشی‌های موبایل در کوچه و خیابان جابجا می‌شوند. در کنار همه‌ی اینها شاهد رشد استفاده از گوشی‌های موبایل هم هستیم که خودش موجب رشد صنعت گیم در پلتفرم‌های موبایلی می‌شود. دقت می‌کنید؟ تمام این دستگاه‌ها به شبکه‌ی اینترنت وصل می‌شوند و از آنجایی که خیلی جذاب و دوست‌داشتنی هستند، مدام به مشتریان‌شان اضافه می‌شود. بازی‌های جدید با دنیایی از دانستنی‌ها مفید به سراغ کاربران می‌آیند و به همین دلیل، گیمرها از بازی کردن حس خوبی به دست می‌آورند. حالا اگر این بازی کردن با ارتباط گرفتن همراه باشد، دیگر نور علی نور می‌شود.

گروه‌های کوچک گیمرهای آنلاین که کم‌کم بزرگ می‌شوند و ناگهان صنعت گیم به سمت تبدیل شدن به شبکه‌ی اجتماعی پیش می‌رود.

البته همین الان هم این امکان وجود دارد. تقریبا تمام بازی‌های مطرح امروزی (اعم از کنسولی و موبایلی و کامپیوتری) حالت چندنفره (Multi-Player) و آنلاین دارند. در این حالت می‌توانید با دوستان‌تان هم‌زمان آنلاین شوید و در قالب گروه‌های کوچک و بزرگ با هم بازی کنید. همین گروه‌ها هستند که کم‌کم بزرگ می‌شوند و ناگهان صنعت گیم به سمت تبدیل شدن به شبکه‌ی اجتماعی پیش می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که پیش‌بینی میزبانان اندرسن هورویتز چندان هم بیراه نبوده است.

چه کسی فکرش را می‌کرد که صنعت گیم به سمتی برود که پلتفرم‌هایی مثل توییچ (Twitch) تا این اندازه رونق بگیرند و به کاربرها اجازه بدهند از بازی کردن‌شان پول دربیاورند؟ چه کسی تصور می‌کرد که افرادی حاضر شوند برای تماشای بازی کردن دیگران پول پرداخت کنند؟ کار به جایی رسیده که آپارات هم چنین قابلیتی را ایجاد کرده و ظاهرا کاربران ایرانی هم دارند با استفاده از آن کسب درآمد می‌کنند. این جمع‌شدن یک‌جای کاربران است که برای صاحبان بیزنس‌ها ارزشمند است و دیر یا زود به سمت درآمدزایی از آن حرکت می‌کنند. بنشینید و شاهد این باشید که در آینده‌ی نزدیک، صنعت گیم به سمت تبدیل شدن به یک شبکه‌ی اجتماعی بزرگ و همه‌گیر پیش می‌رود.

منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *