اکثر شرکتهایی که در فضای آنلاین کار میکنند، هزینه زیادی را صرف هدایت ترافیک به سمت وبسایتشان میکنند و دوست دارند از این کار بهترین نتیجه را بگیرند. سوال اینجا است که از ترافیک به دست آمده چه استفادهای میتوان کرد؟ اصلا چه کار میتوان انجام داد؟ اینجا است که پای موضوع جالب و مهمی به نام لید جنریشن (Lead Generation) یا همان تولید سرنخ به بازاریابی باز میشود.
لید جنریشن چطور انجام میشود؟
لید جنریشن با استفاده از یک صفحه جذب لید و فرمی که درون آن قرار دارد (Lead-Cpature Form) انجام میشود. معمولا روال کار به این شکل است که ابتدا کاربر را وارد یک صفحهی ارزشمند میکنیم و با استفاده از آن صفحه، سعی میکنیم تا کاربر را برای ثبت نام در فرم جذب لید آماده کنیم. این مرحله باید کاملا قانعکننده باشد و در آن قرار است تمام هنر روانشناسی و فروشتان را به کار بگیرید؛ یعنی در اصطلاح قرار است خودتان را به کاربر بفروشید. در نهایت باید کاربر را قانع کنید که چیزی را دریافت کند و در ازای آن، اطلاعات تماس ارزشمندش را در اختیار شما قرار دهد.
باید کاربر را قانع کنید که چیزی را دریافت کند و در ازای آن، اطلاعات تماس ارزشمندش را در اختیار شما قرار دهد.
رمز موفقیت شما در این است که اولا چیز ارزشمندی را آماده کرده باشید که کاربر راضی شود در ازای دریافت آن بخشی از اطلاعات تماسش (عمدتا به شکل آدرس ایمیل و شماره موبایل) را در اختیار شما قرار دهد. دوما باید به کاربرتان ثابت کنید که دریافت اطلاعات تماس برای سرویسدهی بهتر شما به او در آینده است. آن چیز ارزشمندی که شما قرار است به کاربرتان بدهید، میتواند یک گزارش قابل دانلود یا یک کد تخفیف باشد. این موضوع کاملا به شما و نیازتان بستگی دارد و باید بدانید که هدفتان از لید جنریشن چیست.
چه کسانی کار لید جنریشن را انجام میدهند؟
این کار بر عهده بازاریابهایی است که مفهوم اینباند مارکتینگ (Inbound Marketing) یا همان بازاریابی جذبی را به خوبی درک کردهاند و ارزش این کار را میدانند. کسانی که با رویهها و روندهای بازاریابی محتوایی (Content Marketing) کاملا آشنایی دارند و میدانند که محتوا سنگ بنای تمام فعالیتهای بازاریابی دیجیتال است. این افراد به خوبی میدانند که هدف مارکتینگ در نهایت به دست آوردن تعدادی لید یا سرنخ است و باید این سرنخها را بر اساس فاکتورهای خاصی طبقهبندی کرد. لید جنریشن اگر درست انجام شود، میتواند یک کسبوکار را به سمت درآمدزایی هدایت کند و منجر به رشد و پیشرفت آن شود.
با لیدهای به دست آمده چه کار کنیم؟
باید لیدها را بر اساس فاکتورهای متعددی دستهبندی کرد. در نظر داشته باشید که در پایان کار، لیستی از آدرس ایمیل و شماره تماس خواهید داشت که باید برای نوع رفتارتان با آنها تصمیمگیری کنید. باید آنها را ارزشگذاری کنید و ببینید که کدامیک ارزش سرمایهگذاری دارند. در واقع مرحلهی بعد از لید جنریشن و عمل کردن بر اساس نتایج آن از خود پیادهسازی لید جنریشن سختتر است.
میتوان گفت این کار به نحوی مثل مرحله برداشت چیزی است که کاشتهاید و حالا میتوانید توپی را که تا دم دروازه رساندهاید، به گل تبدیل کنید. پرورش لید (Lead Nurturing) چیزی است که در ادامهی لید جنریشن مطرح میشود و در آن با استفاده از صحبت کردن با کاربر، او را به سمت مراحل بعدی قیف بازاریابی هدایت میکنیم. در چنین مراحلی است که صحبت از لید باکیفیت و لید بیارزش مطرح میشود و با هدایت لیدهای باکیفیت به سمت کارشناسان فروش، میتوان کاربر را به مشتری نهایی تبدیل کرد. اینجا است که لید جنریشن ثمر اصلیاش را میدهد.
آیا میتوان از لیست ایمیل برای این کار استفاده کرد؟
اگر از آدرس ایمیل استفاده میکنید، یعنی مفهوم لید جنریشن را به کل درک نکردهاید. هدف از به دست آوردن لید این است که تعدادی کاربر مشتاق و علاقمند به کسبوکارتان پیدا کنید. اصلا لید جنریشن با این قصد اجرا میشود که تعدادی کاربر به دست بیاوریم تا بتوانیم آنها را از روی تمایلی که به ما نشان دادهاند طبقهبندی کنیم. این کاری است که با استفاده از لیستهای ایمیل آمادهی قابل خرید در سایتهای اینترنتی به هیچ وجه قابل پیادهسازی نیست. پس هیچوقت نباید این خطا را انجام دهید. همیشه به لید جنریشن پایبند باشید و بدانید که این کار در عین سختی، آثار درخشانی را به دنبال دارد.