اسنپ لاین، اسنپ را به غیر اسنپ تبدیل می‌کند

سیستم کارپولینگ اسنپ لاین

اسنپ بعد از یک فاز آزمایشی خیلی کوتاه، سرویس جدید اسنپ لاین را راه‌اندازی کرد؛ سرویسی که قرار است باز هم از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل ایرانی‌ها کم کند. اسنپ لاین به نوعی تاکسی خطی اسنپ است که بر مبنای Ride Sharing و Carpooling کار می‌کند. این سرویس چیزی شبیه به همان تاکسی خطی آشنای خودمان است که مسافرها را از یک ایستگاه سوار می‌کرد و تا یک مقصد مشخص می‌برد. اما حالا در اپلیکیشن اسنپ و با عنوان اسنپ لاین شاهد چنین سرویسی هستیم.

چگونگی عملکرد

نوع کارکرد این سرویس جدید خیلی ساده است. تعدادی ایستگاه در سطح شهر مشخص شده‌اند و مسافرها باید راس ساعت‌های مشخص‌شده، خودشان را به این ایستگاه‌ها برسانند. از آن‌جایی که خودرو در سرویس اسنپ لاین کاملا پر می‌شود، هزینه‌ی سفر بین مسافرها سرشکن می‌شود و کرایه‌ها خیلی پایین می‌آید. فعلا هزینه‌ی تمام سفرها ۴ هزار و ۹۰۰ تومان است که البته مربوط به روزهای خوش اولیه است. اسنپ فعلا دارد برای این سرویس مشتری جذب می‌کند و تا حد زیادی روی آن سوبسید می‌دهد. اما آن زمانی که همه معتاد به استفاده از آن شدند، ناگهان قیمت‌های واقعی پدیدار خواهند شد.

قیمت های اسنپ لاین برای سفر اشتراکی

عرضه‌ی ناقص

سرویس جدید اسنپ هم روی موبایل کار می‌کند و هم تحت وب جواب می‌دهد. ولی از آن‌جایی که اسنپ ذاتا یک سرویس موبایلی است، تمام نگاه‌ها به نسخه‌ی موبایل آن دوخته شده است. نسخه‌ی جدید اپلیکیشن اسنپ (همان چیزی که اسم سوپراپلیکیشن روی آن می‌گذارند) با اضافه کردن این ویژگی در قالب یک آپدیت نرم‌افزاری به‌روز شده است. ولی آن بخش از مخاطب‌های اسنپ که از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند، از داشتن این سرویس جدید بی‌بهره هستند. دلیل‌اش این است که لایسنس نرم‌افزاری نسخه‌ی iOS اسنپ به تازگی از کار افتاده است و تنها کاربران اندروید توانسته‌اند با آپدیت کردن اپلیکیشن موبایل‌شان به اسنپ لاین دسترسی داشته باشند. این هم از بدشانسی‌هایی است که به واسطه‌ی تحریم‌های اپل علیه اپلیکیشن‌های ایرانی ایجاد شده است. پس شاید خیلی هم بی‌راه نباشد که مخالفان گوشی‌های اپل بگویند نصف ویژگی‌های آیفون در ایران کار نمی‌کند!

آن بخش از مخاطب‌های اسنپ که از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند، از داشتن این سرویس جدید بی‌بهره هستند.

آیا اسنپ لاین رقیب دارد؟

می‌توان این‌طور گفت که سرویس اسنپ لاین به نوعی پاسخ اسنپ به تپسی لاین است؛ با این تفاوت که آن‌جا حداکثر ۲ مسافر می‌توانند به صورت اشتراکی جابه‌جا شوند و تاکسی‌های اسنپ لاین با ۴ مسافر (ظرفیت تکمیل) شروع به حرکت می‌کنند. اسنپ با این‌کارش تاکسی‌های خطی زرد و سبز را هم با خودش دشمن می‌کند. اگر قبلا بازار آژانس‌ها توسط اسنپ مختل شده بود، حالا شمشیر این شرکت روی تاکسی‌های حاضر در پایانه‌های شهری بسته است. چه کسی می‌داند این‌دفعه چند نفر می‌خواهند به کساد شدن بازار کارشان از جانب اسنپ اعتراض کنند.

صفحه اصلی سایت اسنپ لاین

تناقض بزرگ

این حرکت اسنپ با وجود این‌که نوآورانه محسوب می‌شود و می‌تواند رضایت مشتری را به دست بیاورد، با ذات اسنپ در تناقض است. اسنپ آمده بود تا در وقت و هزینه‌ی مسافر صرفه‌جویی کند و راحتی در سفر را برای او به همراه داشته باشد. ولی حالا با این سرویس جدید، باز هم به دوران قدیم برمی‌گردیم و دیگر نمی‌توانیم در زمان و مکان دلخواه‌مان تاکسی بگیریم. حتی دیگر نمی‌توانیم درون ماشین راحت بنشینیم و مجبوریم برای راحتی دیگران، کمی خودمان را جمع‌وجور کنیم. این‌ها را که روی هم بگذاریم و استرس رسیدن به مبدا را هم به آن اضافه کنیم، می‌بینیم که سرویس اسنپ لاین به نوعی وصله‌ی ناجور اسنپ است. ولی اسنپ به این حرف‌ها کاری ندارد و تنها به دنبال این است که با فراهم کردن ‌آن‌چه مسافر می‌خواهد، پول بیشتری به دست بیاورد؛ همین.

هدف بدی هم نیست.

منبع عکس کاور این پست، iStockPhoto است.

۴ ۱ رای
امتیاز کلی این نوشته
guest
2 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها
کتابخوان

سلام
این چه مقایسه ی اشتباهی هست که شما می کنید. اسنپ اکو و اسنپ لاین دو سرویس مجزا و کاملا متفاوت هستن که مسافر به دلخواه خود می تواند از هر کدام که دلش خواست استفاده کند. اتفاقا ایده بسبار جالبیست و من به شخصه حمایت می کنم

علی

سلام درباره متنی که برای تناقض بزرگ نوشتین میخواستم بگم اسنپ لاین چه ربطی به اسنپ اکو داره؟یه نفر دلش راحتی میخواداسنپ اکو میگیره وکسی که محل کارش با منزلش فاصله چندانی نداره و یا میتونه ازایستگاه ها به صورت خطی ماشین بگیره خب اسنپ لاین میگیره. این چه مقایسه ایه شما میکنین اخه؟؟؟؟؟!!!!! برفرض مثال کسی میخواد ازجردن بره کریم خان و میدونه هر روز ساعت مشخصی میتونه تو ایستگاه حاضر بشه خب ازسرویس جدید اسنپ لاین استفاده میکنه و خیلی کمتر پول پرداخت میکنه تا اینکه بخواد به خاطر ده دقه یه ربع توماشین نشستن وبه گفته شما… ادامه‌ی کامنت »