عرضه‌ی ادوبی فتوشاپ برای آیپد جنجال به راه انداخت

فتوشاپ برای آیپد

بعد از مدت‌ها یک نسخه از نرم‌افزار محبوب فتوشاپ (Phptoshop) برای آیپد عرضه شد. عرضه شدن فتوشاپ برای آیپد از آن جهت مهم است که شرکت اپل در سال‌های اخیر سعی کرده آیپد را به عنوان یک جایگزین لپ‌تاپ معرفی کند. به همین دلیل خیلی‌ها منتظر بودند ببینند که فتوشاپ به عنوان نماینده‌ی نرم‌افزارهای باکیفیت کامپیوتری روی آیپد چطور کار می‌کند. شرکت ادوبی (Adobe) هم قول داده بود که یک نسخه‌ی کامل و دقیقا مشابه کامپیوتر برای آیپد بسازد. این موضوع در کنفرانس سالانه‌ی ادوبی مکس (Adobe Max) حسابی داغ بود و بخش زیادی از تمرکز همایش هم روی همین فتوشاپ مخصوص آیپد گذاشته شده بود.

عده‌ی زیادی هم به شکل خاصی روی نبودن ابزار عصای جادویی (Magic Wand) تاکید می‌کنند

حالا فتوشاپ برای آیپد ریلیز شده و به جای آن که باعث خوشحالی کاربران شود، صدای نارضایتی همه را درآورده است. خیلی‌ها هستند که می‌گویند این فتوشاپ با آن چیزی که روی PC هست زمین تا آسمان فرق دارد. خیلی‌ها هم هستند که می‌گویند این اپلیکیشن واقعا ناقص است و هنوز خیلی کار دارد تا تکمیل شود. عده‌ی زیادی هم به شکل خاصی روی نبودن ابزار عصای جادویی (Magic Wand) تاکید می‌کنند و می‌گویند ما آن عصا را می‌خواهیم! البته من احتمال می‌دهم که تعداد زیادی از این افراد معترض به کیفیت فتوشاپ آیپد، تنها از سر همراهی با منتقدان دیگر زبان به انتقاد باز کرده‌اند. این مورد اصلا بعید نیست.

فتوشاپ برای آیپد

یکی از مدیران محصول ادوبی به نام اسکات بلسکی (Scott Belsky) برای خواباندن سروصداها توییتی کرده که خواندنی است. ایشان گفته است «اگر سعی کنی با یک محصول اولیه همه را خوشحال کنی، یا هیچ‌وقت محصول‌ات را عرضه نمی‌کنی یا اینکه نمی‌توانی کسی را خوشحال کنی».

اگر سعی کنی با یک محصول اولیه همه را خوشحال کنی، یا هیچ‌وقت محصول‌ات را عرضه نمی‌کنی یا اینکه نمی‌توانی کسی را خوشحال کنی.

اسکات بلسکی

اعتراض کاربران به فتوشاپ آیپد را از روی امتیازهای کم این برنامه در اپ استور (App Store) هم می‌توان متوجه شد. امتیاز فعلی این برنامه در فروشگاه نرم‌افزاری اپل ۲.۳ است که برای یک برنامه از ادوبی یعنی یک فاجعه‌ی تکرارنشدنی. یعنی طوری کمر ادوبی را شکستند که دیگر نتواند کمر راست کند. البته این امتیاز کم تنها مربوط به کیفیت نسخه‌ی آیپد فتوشاپ نیست و موارد دیگری هم در این نارضایتی نقش دارند. به عنوان مثال کاربران سوال می‌کنند که چرا باید برای استفاده از فتوشاپ (که عضوی از مجموعه‌ی کریتیو کلاود است) حق اشتراک ماهانه پرداخت کنیم؟ آن هم در حالی که می‌توانیم ابزارهایی با کیفیت مشابه و حتی بهتر را با قیمتی که تنها یک‌بار پرداخت می‌شود داشته باشیم. در حال حاضر رقبایی مثل پرو کرییت (Procreate) و مجموعه افینیتی (Affinity Suite) برای فتوشاپ روی آیپد وجود دارند که نیازی به پرداخت حق اشتراک ماهانه ندارند و تنها با یک‌بار خرید برای تمام عمر قابل استفاده هستند.

ادوبی از کاربران دعوت می‌کند تا کمی صبر و حوصله به خرج دهند و نواقص فعلی فتوشاپ برای آیپد را نادیده بگیرند؛ این همان چیزی است که کاربران در دنیای امروز ندارند. زمانی که کارت زمین مانده باشد، خیلی بعید است که صبر کنی تا آقای ادوبی سر فرصت نواقص نرم‌افزاری‌اش را برطرف کند. وفاداری در دنیای امروز به پایین‌ترین حد خودش رسیده است آقای ادوبی!

برای نوشتن این مطلب از پست سایت The Verge استفاده کرده‌ام.

منبع عکس کاور این پست، سایت Getty Images است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *