پورشه همین چند وقت پیش مدل تایکان (Taycan) را معرفی کرد. یک خودروی الکتریکی که فراتر از انتظارهای رایج است و تمام معادلهها را برهم میزند. پورشه تایکان یک ماشین الکتریکی است و معمولا از ماشینهای الکتریکی انتظار میرود تا سیستم اتوپایلوت داشته باشند؛ یعنی خودروی خودران باشند و نیازی به راننده نداشته باشند. ظاهرا پورشه در این ماشین یک سیستم اتوپایلوت نصفه و نیمه سوار کرده که به گرد پای خودروهای تسلا (Tesla) هم نمیرسد. یک چیزی صرفا برای بودن تعبیه شده است که یکوقت نگویند پورشه خودروی برقی بدون اتوپایلوت ساخته است!
پشت پنل فرمان ماشین پر از نمایشگر لمسی و رنگی است. پورشه تایکان از گیجهای تماما دیجیتالی استفاده میکند و یک نمایشگر بزرگ در پنل وسط خودش دارد. حتی سرنشینان عقب خودرو هم برای تنظیم دمای کولر از نمایشگرهای لمسی استفاده میکنند. در کنار این موارد، حس یک خودروی لوکس کاملا درون اتاق تایکان قابل لمس است.
تایکان در دو مدل Turbo و Turbo S عرضه میشود که کمی در مشخصات فنی با هم اختلاف دارند. از نظر مشخصات فنی، هر دو مدل پورشه تایکان مشخصات خوبی دارند. قدرت ۶۶۰ اسب بخار برای مدل Turbo و ۷۵۰ اسب بخار در مدل Turbo S آن چیزی است که تایکانها برای ارائه دارند. با این قدرت موتور، صفر تا صد این ۲ مدل به ترتیب ۳.۲ ثانیه و ۲.۸ ثانیه است و حداکثر سرعت آنها تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت هم میرسد. چنین سرعت و شتابی را در کمتر سدان اسپورتی میتوان سراغ گرفت. یک گیربکس ۲سرعتهی خیلی نادر هم روی پورشه تایکان سوار شده است که نوع عملکرد آن را متوجه نشدم.
این اولین خودروی برقی است که از سیستم برق باتری ۸۰۰ ولت استفاده میکنند؛ در حالی که بقیه خودروهای الکتریکی از باتریهای ۴۰۰ ولت استفاده میکنند. پورشه تایکان با استفاده از این سیستم خیلی سریعتر شارژ میشود و بسته به مدل، مسافت ۴۱۲ تا ۴۵۰ کیلومتر به ازای هر شارژ را طی میکند.
ظاهر جذابی که سایر خودروهای پورشه دارند، در تایکان هم تکرار شده است. چراغ عقب خطی، کل پشت خودرو را به صورت یکتکه در اختیار دارد. چراغهای اشکی جلوی خودرو هم از زیباترین نمونههای قابل ذکر در میان خودروهای برقی هستند. پورشه میگوید که در تایکان، استفاده از چرم را کنار گذاشته تا فلسفهی وجودی خودروهای برقی که همراستایی با محیط زیست بودن است را رعایت کند. در صندلیهای تایکان از مواد بازیافتی استفاده شده است.
پورشه تایکان کاملا در حد و اندازهی استانداردهای پورشه طراحی شده است و تمام کیفیتی که از این برند لاکچری انتظار میرود را ارائه میدهد. میتوان گفت این خودرو بهترین خودروی برقی موجود در بازار است و گرانترین آنها هم محسوب میشود. پورشه تایکان معمولی ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارد و مدل Turbo S آن ۱۸۰ هزار دلار ناقابل آب میخورد. این اعداد برای یک خودروی الکتریکی فوقالعاده قیمت زیادی هستند. به هر حال پورشه عادت ندارد ماشین ارزان بسازد تا همه بتوانند آن را بخرند. پورشه باید ماشین گرانی باشد تا تنها قشر محدودی توانایی خرید آن را داشته باشند. بنابراین طبیعی است که طرفداران معمولی خودروهای برقی نمیتوانند آن را بخرند. تایکان بهترین ماشین برقی دنیا است که هر کسی دستاش به آن نمیرسد.
منبع عکسها و اطلاعات این نوشته، Porsche Newsroom است.