یکی از کارهایی که در دنیای سئو (SEO) انجام میشود، کنونیکال کردن صفحات است. چه موقع صفحات باید کنونیکال شوند؟ زمانی که به هر دلیل میخواهیم یا مجبور هستیم محتوای صفحهای را در یک صفحهی دیگر کپی کنیم. این اتفاق از نظر موتورهای جستجو و علیالخصوص گوگل عزیزمان معنای بدی دارد و آن را به عنوای محتوای کپیشده شناسایی میکند. احتمالا میداند که کپی کردن محتوا از نظر گوگل یک خطای بزرگ و تقریبا غیرقابل چشمپوشی است؛ زیرا گوگل را در شناسایی بهترین صفحات برای نمایش به کاربر گیج میکند. به همین دلیل است که در مورد Duplicate Content (البته با تلفظ دوپلیکیت کانتنت) حتما باید از کنونیکال کردن صفحه استفاده کنیم.
بگذارید یک مثال بزنم. شما یک صفحهی تماس با ما دارید که در آن راجع به آدرس دفاترتان و شمارههای تماس آنها صحبت کردهاید. حالا میخواهید یک صفحه آدرسها بسازید که باز هم آدرس دفاتر را درون خود خواهد داشت. در این شرایط به دلیل اینکه بخش زیادی از محتوایتان کپی دیگری است، باید تصمیم بگیرید که کدام صفحه برایتان ارزشمندتر است و میخواهید در سرچ گوگلی پیدا شود. در این شرایط، یکی را روی دیگری کنونیکال میکنید و از آن به بعد، صفحهی کنونیکال نمایش داده خواهد شد. یعنی اگر صفحه Aرا روی صفحه Bکنونیکال کنید، صفحه B در نتایج جستجو به نمایش درمیآید.
برای کنونیکال کردن چه کار باید کرد؟
اصلا کار سختی نیست. اگر از وردپرس استفاده میکنید، قطع به یقین پلاگین یوست (Yoast) را هم دارید. این پلاگین هم در حالت پولی و هم غیرپولی اجازه میدهد تا تکتک صفحات را روی صفحههای دیگر کنونیکال کنید. کافی است به قست «پیشرفته» (Advanced) پلاگین یوست بروید و آدرس کاملا صفحهی مورد نظرتان را به صورت کامل وارد کنید. با این کار به گوگل نشان میدهید که اعتبار این صفحه باید به صفحهی کنونیکال شده اختصاص پیدا کند.
اما در صورتی که قصد دارید این کار را به صورت دستی انجام دهید هم مشکل خاصی نخواهید داشت. کافی است در تگ <head> صفحهی مدنظرتان، عبارت زیر را قرار دهید و به جای آن آدرس URL عجیبی که وارد کردهام، آدرس درست مد نظرتان را وارد کنید.
<”link rel=”canonical” href=”url.com>
کنونیکال کردن کار سادهای است؛ ولی ریزهکاریهای زیادی دارد که در آینده به آنها اشاره خواهم کرد.
منبع عکس کاور این پست، سایت Yoast است. طراحی عکس به قدری زیبا و درست است که حیفام آمد از آن استفاده نکنم!