برایتان سئو را به ۴ بخش کلی تقسیم کرده‌ام

استراتژی سئو روی شیشه

من به سئو (یا همان اس ای او – SEO) این‌طوری نگاه می‌کنم که قرار است با استفاده از آن تجربه‌ی بهتری برای مشتری بسازم. تمام کارهایی که قرار است به نحوی برای سئو کردن استفاده شوند، در نهایت باید جواب درستی را برای مشتری فراهم کنند؛ در غیر این‌صورت، حتی تاپ‌ترین جایگاه‌های به دست آمده هم خود‌به‌خود در نتایج جستجو (SERPs) پایین می‌روند. از نظر من سئو را می‌توان از ۴ نقطه‌نظر کلی بررسی کرد. بیایید با شما هم در میان بگذارم تا با نگاه من آشنا شوید. خدا را چه دیدید؟ شاید خوش‌تان آمد!

۱- سئوی داخلی (On-Page SEO)

این مورد یکی از کارهایی است که باید به عنوان بهینه‌سازی داخلی وبسایت یا وبلاگ‌تان مورد توجه قرار دهید. نگاه من به سئوی داخلی این است که ابتدا باید لینک سازی داخلی را به خوبی پیاده کنیم تا کاربر بتواند به راحتی درون صفحات ما گشت بزند و به هدف‌اش دست پیدا کند. استفاده از انکرتکست (Anchor Text) مناسب برای لینک دادن به صفحات داخلی خیلی مهم است و امکان نویگیشن (Navigation) درست را برای کاربر فراهم می‌کند.

در کنار لینک سازی داخلی، باید به فاکتورهای مهم دیگری هم توجه داشته باشیم. به عنوان مثال باید به سرعت لود شدن صفحه بها بدهیم و هر گونه عامل کُندکننده را از سر راه برداریم. مثلا اگر سرویسی که برای میزبانی وب (Web Hosting) انتخاب کرده‌ایم درست جواب نمی‌دهد، باید آن را عوض کنیم. برای بالابردن سرعت بارگذاری می‌توانیم حجم کلی صفحات وب را کم کنیم تا سرعت لود آنها بیشتر شود. برای این کار معمولا باید به حجم عکس‌ها و ویدئوها دقت کنیم یا اینکه فایل‌های جاوااسکریپت (Javascript) را بررسی کنیم. استفاده از کش (Cache) کردن صفحات برای کاربر می‌تواند روی افزایش سرعت لود و بهبود سئو داخلی تاثیر مثبت بگذارد. داشتن ساختار مناسب برای URLها، استفاده درست از Heading ها و انتخاب نام درست برای صفحات می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی به سئو سایت بکند.

تقسیم بندی سئو
در تقسیم‌بندی‌های رایج، به ۳ نوع سئو نگاه می‌شود. | منبع عکس: QuickSprout

۲- سئوی خارجی (Off-Page SEO)

اینجا است است که باید از تاثیر مثبت کلام دیگران استفاده کنید. در ادبیات ما آمده است که مُشک باید خودش ببوید و تعریف و تمجید عطار از آن فایده‌ای ندارد. خب اینجا هم صحبت بر سر همین موضوع است که صفحات خوب باید توسط دیگران تایید شوند. تایید شدن صفحات شما توسط دیگران با استفاده از دادن لینک به شما (معروف به بک لینک – Backlink) انجام می‌شود. یعنی هر اندازه که خودتان به خودتان لینک بدهید، از دید موتورهای جستجو ارزش چندانی نخواهد داشت و نهایتا سئوی داخلی بهتری را برایتان خواهد ساخت. داشتن بک لینک از سایت‌های خوب و مرتبط همواره از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی (Ranking Factor) برای موتورهای جستجو بوده‌اند و همیشه هم قدرت خود را حفظ خواهند کرد. برای لینک سازی خارجی می‌توانید از روش‌های پولی برای گرفتن بک لینک استفاده کنید یا اینکه پتانسیل شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها (PBN) را به کار بگیرید. استفاده کردن از وبسایت‌هایی مثل ویرگول و Medium می‌تواند به ارزانی بک لینک‌های باکیفیتی در زمینه‌ی سئو خارجی برایتان بسازد. راستی فعالیت کردن در فروم‌‌ها و انجمن‌های اینترنتی هم می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های لینک سازی خارجی برای سئوی سایت شما در نظر گرفته شود.

۳- سئوی تکنیکال (Technical SEO)

منظور از سئوی تکنیکال آن بخشی از سئو است که بدون تولید محتوا و تنها با استفاده از تکنیک‌های فنی نسبت به بهبود رتبه در نتایج جستجو اقدام می‌کند. در سئوی تکنیکال روی توانایی لینک سازی خارجی تمرکز زیادی می‌شود. به علاوه، باید روی مشخصه‌های فنی و ساختاری صفحات هم تسلط خوبی داشته باشید تا بتوانید صفحه را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. نداشتن صفحات با محتوای مشابه (Duplicate Content) و ریدایرکت (Redirect) پی‌درپی را باید مرتب چک کنید. استفاده از داده‌های ساختاریافته (Structured Data)، پیاده‌سازی نقشه سایت (XML Sitemap) و کنترل کردن روبات‌های جستجوگرد در فایل robots.txt در سئوی تکنیکال یک ارزش است؛ مواردی که باعث بهتر ایندکس شدن سایت در موتورهای جستجو می‌شوند.

یک طراحی ریسپانسیو برای وبسایت
وایرفریم و طراحی رابط کاربری UI
طراحی وبسایت به صورت ریسپانسیو بسیار مهم است. | منبع عکس: Shutterstock

این اواخر، داشتن نسخه‌ی موبایل بهینه شده و ریسپانسیو (Responsive) در کنار استفاده از نسخه AMP صفحات هم برای گوگل مهم شده‌اند و هر کس از این موارد کمک بگیرد، رتبه‌های بهتری به دست می‌آورد. امنیت تبادل اطلاعات و استفاده از گواهینامه‌ی SSL هم می‌تواند در زمینه سئوی تکنیکال برای شما امتیاز مثبت به شمار بیاید.

۴- سئوی محتوایی (Content SEO)

در سئوی محتوا، روی تولید محتوا و کار کردن روی کلمات کلیدی تمرکز می‌شود. کسی که می‌خواهد با استفاده از محتوا رتبه به دست بیاورد، باید روی رقبا تحقیق جامعی انجام داده باشد و بتواند کار تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) را با دقت زیادی انجام دهد. شاید سئوی محتوایی در مقایسه با سئوی تکنیکال دیرتر جواب بدهد و ممکن است لازم باشد برای رتبه گرفتن به کمک تولید محتوا مدت‌ها منتظر بمانید. اما از آنجایی که قرار نیست پولی برای لینک سازی خرج کنید، سئوی محتوایی جذاب‌تر از انواع دیگر به نظر می‌رسد. رتبه‌هایی که با استفاده از سئوی محتوایی به دست می‌آیند، معمولا به راحتی از بین نمی‌روند. البته نه به این معنا که دیگر لازم نیست هیچ کاری روی این محتواها انجام دهید و باید هر چند وقت یک‌بار برای بهینه‌سازی و بروز کردن آنها اقدام کنید. برای سئو با استفاده از محتوا باید بازاریابی محتوایی (Content Marketing) را بشناسید و با انواع محتوا و مدیوم‌های انتشار آنها به خوبی آشنا باشید.

هدف رسیدن به گوگل است
گوگل روی کیبورد لپ‌تاپ
هدف ما در نهایت رسیدن به یک چیز است. | منبع عکس: Shutterstock

هدف سئو در نهایت یک چیز است

توی سئو در نهایت قرار است یک کار واحد را انجام دهیم. یعنی با وجود اینکه سئو را به چهار بخش کلی تقسیم کردم، نباید این کار را می‌کردم. منظورم این است که هم می‌توان سئو را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد و هم نباید این کار را انجام داد. درگیری شخصی با خودم ندارم؛ صحبت‌ام این است که هر کاری که انجام می‌دهیم، در نهایت می‌خواهیم با استفاده از این کارها در نتایج جستجو جایگاه بهتری به دست بیاوریم. حالا خودتان دودوتا چهارتا کنید و ببینید کدام یک از این کارها را می‌توانید انجام بدهید و کدام‌ها را باید به آینده موکول کنید. ولی اصولا بهتر است که شاخه‌های مختلف سئو را به صورت هم‌زمان پیش ببرید تا نتیجه‌ی درستی بگیرید. برایتان بهترین جایگاه‌های سئو را آرزومندم.

برای یک بخش از این نوشته، از مقاله QuickSprout استفاده کرده‌ام و لازم می‌دانم به عنوان منبع به آن اشاره کنم.

منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است. ارزش و اعتبار عکس به Diggity Marketing تعلق می‌گیرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *