من با دیدن اسم کلیتون کریستنسن (Clayton M. Christensen) در یکی از لیست‌هایی که برای کتاب‌های خواندنی منتشر شده بود، با ایشان آشنا شدم. آقای کریستنسن کتاب معروفی به اسم معضل نوآور (The Innovator’s Dilemma) دارد که از کلاسیک‌های مربوط به کارآفرینی و بیزینس است. مدتی از آن زمان گذشت و من اسم این کتاب را در گوشه‌ای از ذهن‌ام نگه داشته بودم تا بعدا به سراغ‌اش بروم. تا اینکه روزی یک... ادامه مطلب »

ما برای جذب مشتری خودمان را به آب و آتش می‌‌زنیم. تمام تلاش‌مان را به کار می‌بندیم تا از پول و سرمایه‌مان بهترین استفاده را بکنیم و مشتری‌های باکیفیت‌تری را به دست بیاوریم. این تلاش باید ادامه داشته باشد و پس از این‌که مشتری یک‌بار خرید کرد، نباید از آن صرف‌نظر شود. به همین دلیل است که در تیم‌های بازاریابی باید متریک مهمی با نام نرخ ماندگاری مشتری (Retention Rate)... ادامه مطلب »

یک لحظه به عنوانی که خواندید فکر کنید و ببینید به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟ ظاهرا خیلی شبیه به هم هستند و معنی یکسانی می‌دهند. ولی بین‌شان فرق هست و این فرق، واقعا زیاد است. کلمه Output به معنی خروجی است و به تمام کارهایی اطلاق می‌شود که ما از خودمان به جا می‌گذاریم. ولی Outcome به معنی ثمره یا نتیجه‌ی کار است؛ یعنی آن چیزی که در نتیجه‌ی عمل ما حاصل می‌شود. حس می‌کنم... ادامه مطلب »

صفحه فرود یا همان لندینگ پیج (Landing Page) یکی از مهم‌ترین ملزومات بازاریابی دیجیتال است. این جمله درست مثل ضرب‌المثل معروف «شیره را خورد و گفت شیرین است» بدیهی به نظر می‌آید. اما کاربردهای گسترده‌ای که یک صفحه فرود دارد و ظرایفی که در پیاده‌سازی آن هست، باعث می‌شود تا با کمی احتیاط به سمت آن برویم. ویژگی‌های صفحه فرود لندینگ پیج برای یک منظور خاص ساخته می‌شود. یعنی لازم... ادامه مطلب »

آیا می‌خواهید تعدادی مشتری جدید به دست بیاورید و نمی‌دانید به ازای هر کدام از آن‌ها چه‌قدر باید هزینه کنید؟ راست‌اش خیلی‌ها در این درد با شما مشترک هستند. چون در بسیاری از موارد نمی‌دانند که برای به دست آوردن هر مشتری چه‌قدر هزینه کرده‌اند (CAC) و ارزش طول عمر این مشتری‌ها (LTV) چه‌قدر است. منظور از ارزش طول عمر مشتری، مجموع پولی است که قرار است از طرف مشتری... ادامه مطلب »

هر برندی که بخواهد خودش را به مردم بشناساند و مخاطب یا مشتری به دست بیاورد، باید از تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی استفاده کند. تا این‌جای قضیه کاملا مشخص است و همه هم با ضرورت آن آشنا هستیم. اما سوال بر سر این است که کجا باید خودمان را معرفی کنیم؟ از چه منابعی باید برای معرفی کردن خودمان استفاده کنیم؟ این‌جا است که مساله‌ی شناخت انواع رسانه (Media)... ادامه مطلب »

تازگی‌ها در دنیای تبلیغات دیجیتال، این نکته مطرح می‌شود که ما به عارضه‌ی کوری نسبت به بنر (Banner Blindness) دچار شده‌ایم. این کور شدن لزوما چیز بدی نیست و نمی‌توان آن را به عنوان یک حالت همواره بد در نظر گرفت. منظور از اصطلاح کوری نسبت به بنر این است که ما دیگر به بنرهایی که می‌بینیم، توجهی نشان نمی‌دهیم. ما یاد گرفته‌ایم که بنرها را نبینیم تا بتوانیم از... ادامه مطلب »

یکی از اشتباهاتی که در تیم‌های بازاریابی و فروش مشاهده می‌کنم و به نظرم نیاز به اصلاح دارد، نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌های مربوط به جذب مشتری است. زمانی که صحبت از گزارش دادن می‌شود و باید مسائل مختلفی مثل هزینه جذب مشتری (CAC)، هزینه به ازای جذب (CPA) و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مشخص شوند، تیم‌های مارکتینگ ترجیح می‌دهند تا بعضی از هزینه‌ها را قلم بگیرند. دلیل این حذف‌کردن این است... ادامه مطلب »

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید به کسی که رئیس یا مدیرتان است، گزارش بدهید. معمولا همه‌ی ما در چنین مواقعی به دنیای تعدادی عدد و رقم می‌گردیم تا آن‌ها را توی گزارش‌مان بگنجانیم و حرفه‌ای به نظر برسیم. حالا این اعداد هر اندازه بزرگ‌تر و دهن‌پرکن‌تر باشند، کلاس کاری ما بالاتر خواهد بود. اما شاید ندانیم که در چنین مواقعی، یک اتفاق ناخوشایند رخ می‌دهد. مساله این‌جا... ادامه مطلب »

یکی از دعواهایی که همیشه در بازاریابی وجود داشته، این است که چه کسی توانسته فروش را رقم بزند. فروختن آن‌قدر کار ارزشمندی است که دانستن عامل موثر آن می‌تواند نجات‌بخش‌مان باشد. طبیعی است که دل‌مان بخواهد عامل کلیدی فروش را شناسایی کنیم و با تقویت کردن آن، به فروش بیشتری برسیم. اینجا است که پای اتریبیوشن مدل (Attribution Model) به میان می‌آید. این کلمه‌ی اتربیوشن هم به معنای تخصیص... ادامه مطلب »