خانم ان هندلی (Ann Handley) یکی از آن آدم‌هایی است که دنیای کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) و اینباند مارکتینگ (Inbound Marketing) به کمک آن‌ها سروشکل گرفته است. او هر چیزی که یاد گرفته، ناشی از کار و تجربه‌ی شخصی خودش بوده و حالا یکی از افراد تاثیرگذار در حوزه‌ی مارکتینگ دیجیتال است. همین چند وقت پیش بود که خیلی شانسی توانستم معروف‌ترین کتاب ان هندلی با نام همه می‌نویسند (Everybody Writes) را... ادامه مطلب »

درباره اینکه باید به رهبری فکری (Thought Leadership) برسید، خیلی حرف زده می‌شود. لااقل در بین جوامع خارجی خیلی می‌شنویم که باید برای پیروان‌تان تبدیل به یک رهبر فکری شوید. ولی منظور از این حرف چیست؟ منظور از رهبری فکری این است که شما بتوانید به سوال‌های مخاطب هدف‌تان جواب‌های درست و سنجیده بدهید. نه اینکه مطابق میل و سلیقه‌ی خودتان جواب بدهید؛ بلکه به آن شکلی که مخاطب از... ادامه مطلب »

زمانی که از نرخ تبدیل یا کانورژن ریت (Conversion Rate) صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ این عبارت در دنیای تجارت الکترونیک و بازاریابی به مقدار زیادی استفاده می‌شود و منظورش این است که چند درصد از افرادی که به سمت انجام یک هدف خاص هدایت شده‌اند، واقعا آن هدف را محقق کرده‌اند. در بسیاری از مواقع، هدف مطلوب ما این است که کسی بیاید و چیزی را ازمان بخرد. مثلا... ادامه مطلب »

بحث انتشار ویروسی یا همان وایرال (Viral) شدن چیزی است در یکی دو سال اخیر زیاد از زبان ماکترها می‌شویم. اینکه باید فلان‌چیز را وایرال کنیم و بترکانیم تا همه درباره‌ی ما و برندمان صحبت کنند. نوع نگاه هم این‌طوری است که یک عکس یا فیلم باحال و جوان‌پسند می‌سازی، آن را توی رسانه‌های اجتماعی وایرال می‌کنی و بعدش هم وایرال می‌شود. چیزی که اینجا گفتم، عین حرف‌هایی است که... ادامه مطلب »

منظور از پرسش‌نامه NPS آن پرسش‌نامه‌ای است که از مشتری می‌خواهد میزان تمایل‌اش به معرفی کردن برند به دیگران را اعلام کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه حالا که مشتری ما شده‌ای، آیا اصلا احتمال‌اش هست که ما را به دیگران معرفی کنی؟ این اعلام کردن با دادن یک امتیاز مشخص می‌شود. در پرسش‌نامهNPS روال بر این است که از مشتری خواسته می‌شود تا با دادن امتیازی بین ۱ تا ۱۰ احتمال... ادامه مطلب »

خبر آمد که گوگل فیت بیت را خرید. به همین سادگی همه‌چیز تمام شد و مشخص شد که گوگل برای این تصاحب جنجالی ۲.۱ میلیارد دلار پول پرداخت کرده است. اتاق خبر خود فیت بیت هم موضوع را تایید کرد و قرارداد نهایی شد. قبلا رسم بر این بود که ابتدا شایعه‌ها به بیرون در می‌کردند، بعد خبرگزاری‌ها به سراغ موضوع می‌رفتند و چند وقت بعد، موضوع تایید یا تکذیب می‌شود.... ادامه مطلب »

قدیم‌ها وقتی پدر یا مادرمان می‌خواست نصیحت‌مان کند، به‌مان می‌گفت «اگه تلاش کنی موفق میشی». نمی‌دانم تجربه‌ی شما در عمل کردن به این جمله چطور بوده است. ولی خودم از افرادی بودم که خیلی جدی به جواب گرفتن از این جمله معتقد بودم. من دائم سعی می‌کردم چیزهای جدید یاد بگیرم تا حرف بیشتری برای گفتن داشته باشم. این موضوع در ذهن من حک شده بود و به نوعی مانترای... ادامه مطلب »

وظیفه‌ی بازاریاب‌های هر شرکت این است که برای آن شرکت مشتری پیدا کنند و محصول یا خدمت‌شان را به مشتری‌های بالقوه معرفی کنند. بازاریابی یک کار هزینه‌بر است و خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که بازاریاب‌ها برای جذب مشتری دست به هر کاری می‌زنند تا هدف نهایی که فروش بیشتر است را محقق کنند. ولی آیا جذب مشتری با هر قیمتی درست است؟ آیا درست است که تنها به روش شهودی... ادامه مطلب »

همین ایموجی‌هایی که توی بساط دستفروش‌های کنار خیابان می‌بینیم. همین عروسک‌های پلاستیکی مسخره‌ای که هر کدام‌شان را ۱۰ هزار تومان می‌فروشند و به غیر از ۲ تکه پلاستیک و یک فنر چیز دیگری ندارند؛ همین‌ها را می‌گویم. همین‌ها باعث شدند که به نظرم بیاید باید یک چیزی درباره‌ی ایموجی (Emoji) بنویسم. مثلا یکی اینکه همین ایموجی‌ها یک بخش بزرگ از کنسرسیوم یونیکد (Unicode) هستند و تحت استانداردهای خاصی عمل می‌کنند. شرکت‌های... ادامه مطلب »

آنهایی که در زمینه‌ی برند و برندینگ کار می‌کنند، خیلی خوب می‌دانند که ایجاد برندآگاهی (Brand Awareness) کار یکی دو روز نیست؛ یعنی نمی‌شود با یک تبلیغ آنلاین یا آفلاین به بهترین و شناخته‌شده‌ترین برند تبدیل شد. این کار، یک پروسه‌ی مستمر است و باید به صورت پیوسته انجام شود. گاهی برای ایجاد برندآگاهی موثر لازم است چندین کار تبلیغاتی را به صورت هم‌زمان پیش ببرید و در خیلی از... ادامه مطلب »