هر کسی در هر کاری یک الگو دارد. مثلا یکی می‌خواهد در آهنگسازی به کارن همایونفر اقتدا کند و دیگری از سبک بازیگری ال پاچینو تقلید می‌کند. من در فیلم‌سازی مستند، سبک و سیاق جانی هریس (Johnny Harris) را خیلی می‌پسندم. آدم خیلی معروفی هم نیست و خودش هم به این موضوع اعتراف می‌کند. قرار هم نبوده آدم معروفی بشود تا اینکه خودش سماجت به خرج داده و بعدش کار... ادامه مطلب »

گوش دادن اجتماعی (Social Listening) یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Media Listening) یکی از مباحث جدید در بازاریابی دیجیتال است. احتمالا با شنیدن این عبارت‌ها فکر می‌کنید که منظور، همان رصد کردن و مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی است. خب البته این هم فکر درستی است؛ اما تمام موضوع نیست. گوش دادن اجتماعی چیست؟ سوشال لیسنینگ در مقابل سوشال مانیتورنینگ (Social Manitoring) قرار می‌گیرد. در مانیتورینگ تنها بررسی می‌کنیم که چه... ادامه مطلب »

نروژ یک کشور اروپایی کوچک در منطقه اسکاندیناوی است که جمعیت‌اش به زحمت از ۵ میلیون نفر عبور می‌کند. اما همین کشور کوچک، متراکم‌ترین نقطه‌ی جهان از نظر تعداد خودروهای برقی است. هم مردم به خودروی برقی علاقه دارند و هم دولت نروژ از نسل جدید خودروها حمایت می‌کند. بد نیست بدانید که تقریبا نصب خودروهای فروخته  شده در ماه مارس ۲۰۱۹ در نروژ، الکتریکی بوده‌اند. این آماری است که سایت Forbes... ادامه مطلب »

یکی از سوال‌هایی که جدیدا در ذهن من شکل گرفته، این است که آیا ملی گرایی (Nationalism) چیز خوبی است؟ آیا وطن پرستی همیشه یک مفهوم خوب و درست است یا اینکه باید به سمت جهانی شدن (Globalization) حرکت کنیم؟ این سوال یک مقداری مورد دارد؛ از این جهت که آدم را سر ۲راهی انتخاب می‌گذارد و مجبورت می‌کند تا تنها یک مورد را انتخاب کنی. انتخاب کردن ملی گرایی... ادامه مطلب »

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) را آنجایی درک می‌کنید که بلافاصله بعد از ثبت نام در یک سایت، ولو اینکه ساعت ۲ شب باشد یک ایمیل یا پیامک خوشامدگویی از طرف آن وبسایت برایتان فرستاده می‌شود. یا مثلا شرایطی را در نظر بگیرید که بعد از اضافه کردن چند محصول به سبد خریدتان در یک فروشگاه اینترنتی، بی‌خیال خرید کالاها می‌شوید. اما بعد از چند ساعت یا چند روز، ایمیلی از... ادامه مطلب »

سرگذشت ندیمه یکی از سریال‌هایی است که خیلی دوست‌اش دارم. توی این سریال قرار است کلی بترسم، از کله‌شق‌بازی‌های جون (با بازی الیزابت ماس – Elizobeth Moss) کیف کنم، از دست این همه حماقت سیستماتیک حرص بخورم و در کل سرگرم شوم. عجیب است که من از این همه ترس و تنش و استرس لذت می‌برم. شاید چون تمام این موارد دارند برای تعریف کردن یک داستان خوب به کار می‌روند.... ادامه مطلب »

خیلی‌ها تصور می‌کنند که مدیریت ارتباط با مشتری یا همان سی آر ام (CRM) تنها یک نرم‌افزار سازمانی است و تمام مفاهیم مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری توسط همین نرم‌افزار قابل به بیان است. اما حقیقت کمی تا قسمتی با این موضوع فرق دارد. نرم افزار CRM تنها بخشی از پروسه‌ی مدیریت ارتباط با مشتری است و در کنار استراتژی ارتباط با مشتریان معنا پیدا می‌کند. درست‌اش این است که... ادامه مطلب »

بازاریابی B2B یک اصطلاح خاص در دنیای مارکتینگ است و در تقابل با بازاریابی B2C معنا می‌شود. احتمالا از روی عبارت بازاریابی B2B به نتیجه رسیده‌اید که در این نوع از مارکتینگ تنها سازمان‌ها هدف گرفته می‌شوند؛ جایی که هم فروشنده و هم خریدار سازمان‌ها هستند. به این دلیل که در حوزه‌ی B2B با سازمان‌ها طرف هستیم، باید بدانیم که این نوع از مارکتینگ با مشابه B2C خود تفاوت‌های فاحشی دارد. چه تفاوت‌هایی بین این... ادامه مطلب »

دوره‌ی ۳ ماهه‌ی تابستان، زمان خوبی برای گذارندن کارآموزی است. این ۳ ماه می‌تواند زمان مناسبی برای یاد گرفتن کار در شرکت‌های کوچک و بزرگ باشد و یک فارغ‌التحصیل را برای شروع زندگی کاری آماده کند. معمولا آنهایی که شروع به کارآموزی می‌کنند، تجربه‌ی زیادی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا کمی کلاه سرشان برود. این جوان‌های باانگیزه به دنبال ثابت کردن خودشان هستند و می‌خواهند توان و انرژی... ادامه مطلب »

آنهایی که در فضای دیجیتال کار می‌کنند، می‌دانند که بلاگ‌نویسی خوب است و فواید بسیار زیادی دارد. در کنار بلاگ‌نویسی موضوع دیگری هم وجود دارد که به اسم گست بلاگینگ (Guest Blogging) معروف است. منظور از گست بلاگینگ همان چیزی که احتمالش‌اش را می‌دهید و می‌توان آن را به عنوان بلاگ‌نویسی مهمان ترجمه کرد. اما همان کلمه‌ی اصلی بهتر منظور را می‌رساند. در گست بلاگینگ ایده‌ی اصلی این است که... ادامه مطلب »