لینک اکوییتی چیست؟ آیا همان پیج رنک است؟

اکوییتی لینک سازی داخلی و خارجی

در لینک‌دهی بین صفحات وب یا همان لینک سازی (Link Building) مفهومی به اسم لینک اکوییتی (Link Equity) مطرح می‌شود.منظور از لینک اکوییتی همان چیزی است که گاهی با نام عامیانه‌ی لینک جوس (Link Juice) هم شناخته می‌شود. لینک جوس معنایی در مایه‌های شیره‌ی لینک یا عصاره‌ی لینک دارد که معنای درستی را به ذهن آدم منتقل نمی‌کند و بهتر است از آنها استفاده نکنیم. همان لینک اکوییتی خیلی بهتر و قشنگ‌تر است و معنا را هم می‌رساند. اما منظور از لینک اکوییتی چیست؟

منظور از این عبارت، آن ارزش و اعتباری است که از لینک دادن یک صفحه به صفحه‌ی دیگر منتقل می‌شود. زمانی که از صفحه‌ی A به صفحه‌ی B لینک می‌دهید، مقداری از ارزش و اعتبار صفحه‌ی اولیه صفحه دوم منتقل می شود. این اعتبار منتقل شده در حین لینک سازی همان چیزی است که با نام لینک اکوییتی شناخته می‌شود. اگر صفحاتی که به هم لینک می‌شوند از نظر محتوایی به هم مرتبط باشند، اعتبار صفحه‌ی اول بالا باشد و چند عامل دیگر هم در شرایط مطلوبی باشند، بیشترین ارزش و اعتبار بین صفحات جابجا می شود.

خیلی وقت‌ها این عبارت با پیج رنک (Page Rank) اشتباه گرفته می‌شود. لینک اکوییتی از نظر مفهومی چیزی شبیه پیج رنک است؛ اما خود آن نیست. پیج رنک اولین چیزی بود که برای رتبه دهی به صفحات از سمت گوگل معرفی شد. اما الان دیگر به اندازه قبل مهم و معتبر نیست و یکی از صدها فاکتوری است که در امتیازدهی به صفخات مورد توجه قرار می گیرد. حالا این Link Equity است که ارزش بیشتری دارد.

منظور از لینک اکوییتی آن ارزش و اعتباری است که از لینک دادن یک صفحه به صفحه‌ی دیگر منتقل می‌شود.

چرا لینک اکوییتی مهم است؟

لینک اکوییتی یکی از فاکتورهایی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو از آن برای مشخص کردن رتبه‌ی صفحات در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. توجه به لینک اکوییتی باعث می‌شود تا لینک سازی شما با کیفیت بهتری انجام شود و سئوی بهتری انجام دهید. متر و معیار درستی برای سنجش لینک اکوییتی وجود ندارد که بتوان همیشه به آن استناد کرد. سایت‌های ماز (MOZ)، ایچرفس (Ahrefs) و مجستیکس (Majestics) ابزارهایی برای بررسی و آنالیز اعتبار صفحات وب در اختیارتان قرار می‌دهند که می‌توانید از ترکیب آنها در کنار یکدیگر برای این کار استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید یکی از صفحه‌های سایت‌تان باید رتبه‌ی بهتری در صفحات نمایش نتایج جستجو (SERPs) داشته باشد، باید با لینک سازی درست و لینک دادن به این از صفحات دیگر، موضوع را به موتورهای جستجو اعلام کنید. نکته‌ی مهم این است که لینک اکوییتی هم روی لینک سازی داخلی تاثیر می‌گذارد و هم روی لینک سازی خارجی. قوانینی که روی انتقال اعتبار از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر تاثیر می‌گذارند، همواره برقرار هستند؛ چه از صفحات سایت خودتان به هم لینک بدهید و چه اینکه از سایت‌های دیگر برای سایت خودتان لینک ایجاد کنید.

رند فیشکین ویدیویی درباره‌ی لینک اکوییتی دارد که این مفهوم را خیلی بهتر از من توضیح می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم حتما این ویدیو را ببینید:

برای دیدن ویدیو، روی عکس کلیک کنید.

به چه چیزهایی باید دقت کنیم؟

توجه به چند نکته‌ی کلی باعث می‌شود تا لینک اکوییتی به آن شکلی که درست است منتقل شود.

  • آیا دو صفحه به یکدیگر مرتبط هستند؟

صفحه‌هایی که از نظر محتوایی به هم مربوط باشند، اعتبار بیشتری را منتقل می‌کند. مثلا اگر می‌خواهید برای صفحه‌ای درباره‌ی دوچرخه‌سواری لینک بسازید، بهتر است سایتی درباره‌ی ورزش پیدا کنید و از آن لینک بگیرید.

  • آیا سایت مبدا اعتبار خوبی دارد؟

لینکی که از یک سایت قدیمی و معتبر داده می‌شود، خیلی باارزش‌تر از لینکی است که از یک سایت جدید ایجاد شده باشد. باید حتما ارزش و اعتبار سایت را چک کنید.

  • آیا لینک فالو است؟

لینک‌هایی که به صفحات وب رد و بدل می‌شوند، به دو نوع فالو و نوفالو تقسیم می‌شوند. در لینک‌سازی سئو آن لینکی بیشترین لینک اکوییتی را دارد که از نوع فالو باشد. لینک‌های نوفالو تنها ارتباط بین صفحات را ایجاد می‌کنند و ارزش سئویی زیادی ندارند.

  • آیا سایت قابل کراول (Crawl) هست؟

سایتی که به شما لینک می‌دهد، باید قابل ایندکس شدن باشد و ربات‌های گوگل بتوانند آن را بررسی کنند. اگر سایتی این قابلیت را بسته باشد، لینک اکوییتی منتقل نخواهد شد.

  • مکان قرارگیری لینک، کجای صفحه است؟

مهم است که لینک ایجاد شده کجای صفحه قرار دارد. لینکی که درون فوتر سایت یا سایدبار آن قرار گرفته است، ارزش کمتری در مقایسه با لینک درون Body سایت دارد. درون Body هم هر چه لینک بالاتر قرار بگیرد، ارزش بیشتری دارد.

  • آن صفحه چند لینک درون خود دارد؟

هرچه تعداد لینک‌های درون صفحه بیشتر باشد، ارزش کمتری از طریق هر یک از آن لینک‌ها منتقل می‌شود. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید حداکثر تعداد لینک قابل ایجاد در هر صفحه چند تا است. ولی بهتر است تعداد لینک‌های درون صفحه کم باشد.

  • کد وضعیت صفحه مقصد چیست؟

کدهای وضعیت (Status Codes) هم در انتقال اکوییتی تاثیرگذار هستند. بعضی از صفحات به صورت کامل ریدایرکت می‌شوند (۳۰۱) و بعضی‌های دیگر از ریدایرکت موقتی ۳۰۲ استفاده می‌کنند. گوگل می‌گوید که هر نوع کد وضعیتی می‌تواند لینک اکوییتی را منتقل کند. ولی بهتر است کمی با احتیاط به این موضوع نگاه کنید و حواس‌تان به انجام درست ریدایرکت‌ها باشد.

برای نوشتن این مطلب از مقاله‌های Netvantage Marketing و MOZ استفاده کرده‌ام.

منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *