صفحه یتیم، یک صفحه‌ی وب بی‌نوا است

کودک صفحه یتیم در حال گریه کردن

موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل، برای پیدا کردن ارتباطات بین صفحات وب از لینک‌ها استفاده می‌کنند. علم سئو (SEO) بر پایه‌ی همین لینک‌ها استوار است و اهل فن به اهمیت لینک‌سازی (چه داخلی و چه خارجی) واقف هستند. فعلا به لینک‌های خارجی که به بک‌لینک (Backlink) هم معروف هستند کاری نداریم. اگر وب‌سایتی دارید که چند صفحه درون خودش دارد، حداقل کاری که می‌کنید باید این باشد که این صفحه‌ها را به هم لینک کنید. منظورم لینک اینباند (Inbound Link) یا همان چیزی است که به عنوان لینک داخلی هم شناخته می‌شود. حالا اگر صفحه‌ای داشته باشید که از صفحه‌های دیگر سایت‌تان لینکی دریافت نمی‌کند، دچار عارضه‌ی صفحه یتیم شده‌اید.

صفحه یتیم چیست؟

صفحه یتیم از دیگر صفحه‌ها جدا افتاده است و کسی توجهی به آن نمی‌کند. حتی مدیر سایت هم به آن بی‌اعتنا است و هیچ لینکی به این صفحه نمی‌دهد. وقتی شما صفحه‌ای روی وب‌سایت‌تان دارید که خودتان برایش ارزشی قائل نیستید (به آن لینک نداده‌اید) چطور از دیگران (از جمله گوگل) انتظار دارید تا برای آن ارزش قائل شوند؟

وقتی خودتان برای صفحه‌های سایت ارزش قائل نیستید، چطور از گوگل انتظار دارید تا برای آن ارزش قائل شود؟

چرا بد است؟

از آن‌جایی که گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو با استفاده از لینک‌ها از یک صفحه به صفحه‌ی می‌روند (بخوانید دسترسی پیدا می‌کنند)، صفحه‌های یتیم از دید موتورهای جست‌وجو پنهان می‌مانند. در نتیجه هیچ ترافیک ارگانیکی دریافت نمی‌کنند و کاربران دیگر از وجود این صفحه بی‌خبر می‌مانند. البته گوگل با استفاده از نقشه سایت می‌تواند به تمام صفحات شما دسترسی داشته باشد؛ ولی تاثیر لینک‌های داخلی در این پیدا شدن و ایندکس شدن خیلی بیشتر است. این تمام اتفاقی است که منجر به اینجاد صفحه یتیم می‌شود.

توجه داشته باشید که در این‌جا لینک دادن از از صفحه‌ی اصلی سایت یا صفحات گروهی (Taxonomy) به آن صفحه مهم نیست. مهم لینکی است که از درون مطالب مرتبط سایت شما به صفحه‌های دیگر داده می‌شود و آن‌ها را از یتیمی درمی‌آورد.

چطور برطرف می‌شود؟

یکی از راه‌های ساده برای پیدا کردن صفحه یتیم، استفاده از پلاگین یوست (Yoast) روی سایت‌های وردپرسی است. این پلاگین با یک اسکن ساده، تمام صفحاتی را که هیچ لینکی دریافت نکرده‌اند، برایتان پیدا می‌کند. البته در صورتی که از یوست استفاده می‌کنید، باید به جای صفحه یتیم خودتان را به عبارت محتوای یتیم (Orphan Content) عادت بدهید. این عبارتی است سازندگان پلاگین یوست برای صفحه‌های یتیم در نظر گرفته‌اند.

استفاده از نرم‌افزار‌های SEO Audit از جمله Screaming Frog یا Deep Crawl می‌تواند تمام صفحه‌های یتیم را مشخص کند.

یک راه دیگر برای پیدا کردن صفحه یتیم وجود دارد و آن هم استفاده از نرم‌افزار‌های Screaming Frog یا Deep Crawl است. این نرم‌افرارها تمام صفحه‌ها را اسکن می‌کنند و ارتباطات لینکی بین آن‌ها را به دست می‌آورند. درنتیجه می‌توانید صفحه‌های یتیمی را که هیچ لینکی دریافت نکرده‌اند، به راحتی شناسایی کنید.

داشتن صفحه یتیم روی سایت خیلی بد است. سعی کنید صفحات یتیم را پیدا کنید و آن‌ها را از یتیمی دربیاورید. این کار با لینک دادن به آن‌ها از صفحه‌های مرتبط انجام می‌شود. البته باید سعی کنید نوعی از استراتژی محتوا را انتخاب کنید که میزان صفحه‌های یتیم را به حداقل برساند. احتمالا در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برای نوشتن این مطلب از سایت Yoast و SEJ کمک گرفته‌ام.

منبع عکس کاور این پست، سایت Bloody Disgusting است.

نظرتان را بگویید

avatar