گست بلاگینگ را انجام دهیم که چه بشود؟

خانم جوان در حال تایپ | گست بلاگینگ

آنهایی که در فضای دیجیتال کار می‌کنند، می‌دانند که بلاگ‌نویسی خوب است و فواید بسیار زیادی دارد. در کنار بلاگ‌نویسی موضوع دیگری هم وجود دارد که به اسم گست بلاگینگ (Guest Blogging) معروف است. منظور از گست بلاگینگ همان چیزی که احتمالش‌اش را می‌دهید و می‌توان آن را به عنوان بلاگ‌نویسی مهمان ترجمه کرد. اما همان کلمه‌ی اصلی بهتر منظور را می‌رساند. در گست بلاگینگ ایده‌ی اصلی این است که مهارت‌های بلاگ‌نویسی خودتان را در بلاگ یک نفر دیگر به نمایش بگذارید. به نظرتان کار عجیبی است؟ نه اصلا عجیب نیست و اتفاقا کلی منفعت برای کننده‌اش به همراه دارد.

چرا باید چنین کاری انجام داد؟

شما به این ۳ دلیل باید به سمت گست بلاگینگ بروید:

  • با این کار خودتان را به عنوان یک فرد باصلاحیت معرفی می‌کنید. پس قرار نیست تبلیغاتی بنویسید و باید سعی کنید چیزی به اطلاعات خوانندگان اضافه کنید.
  • ترافیک را از سایت میزبان به سمت سایت یا بلاگ خودتان هدایت می‌کنید.
  • بک لینک (Backlink) به دست می‌آورید. گست بلاگینگ روی سئو (SEO) شما تاثیر مثبت خواهد داشت.

در گست بلاگینگ قرار نیست تبلیغاتی بنویسید و باید سعی کنید چیزی به اطلاعات خوانندگان اضافه کنید.

کجا برای گست بلاگینگ بهتر است؟

خیلی مهم است که بدانید به چه قصدی می‌خواهید گست بلاگینگ انجام دهید و کجا قرار است پست مهمان (Guest Post) را منتشر کنید. ممکن است بخواهید در مقیاس بزرگ دیده شوید که برای این کار لازم است به سمت بلاگ‌هایی بروید که بازدیدکننده‌های زیادی دارند. شاید هم دل‌تان می‌خواهد سئوی بهتری به دست بیاورید که در چنین شرایطی باید به سمت دامنه‌هایی با دامین آتوریتی (DA) بالا بروید.

نمایش مفهومی گست بلاگینگ
پست‌هایی که مهمان می‌شوند! | منبع عکس: Ahrefs

ولی فارغ از اینکه قصدتان از گست بلاگینگ چیست، باید جایی را برای این کار انتخاب کنید که اولا خواننده داشته باشد و دوما از نظر جامعه‌ی مخاطب با بلاگ شما هم‌خوانی خوبی داشته باشد. یعنی مثلا برای گست بلاگینگ سئو نباید بلاگی را انتخاب کنید که در زمینه‌ی گردشگری فعالیت می‌کند.

برای گست بلاگینگ چکار باید کرد؟

برای این کار باید از مهارت‌های نرم (Soft Skill) خودتان استفاده کنید. باید با صاحب بلاگ میزبان مذاکره کنید و سعی کنید این معامله را ۲ سر بُرد جلوه بدهید. سعی کنید با استفاده از شبکه‌ای که قبلا ساخته‌اید، به افراد دیگر وصل شوید و برای خودتان فرصت این کار را ایجاد کنید. یادتان نرود که گست بلاگینگ از آن کارهای سخت است و نباید انتظار داشته باشید که همیشه درخواست‌هایتان با پاسخ مثبت مواجه شود. در واقع گست بلاگینگ بیشتر از اینکه به دانش فنی نیاز داشته باشد، برای محک زدن توانایی مذاکره شما طراحی شده است؛ طوری که بتوانید طرف مقابل را متقاعد کنید با خواسته‌ی شما موافقت کند.

معمولا در انتخاب مقصد گست بلاگینگ شما طرف مقابل را می‌شناسید؛ ولی طرف مقابل شناختی از شما ندارد. اگر میزبانی که انتخاب کرده‌اید کاملا غریبه است و هیچ شناختی از شما ندارد، می‌توانید به مدت یکی دو هفته پای پست‌های او کامنت بگذارید. حتی می‌توانید پست‌های او را در توییتر بازنشر کنید و خود فرد را منشن کنید تا از این کار شما باخبر شود. حالا اگر به اون درخواست گست بلاگینگ بدهید، دیگر در چشم او یک فرد کاملا غریبه نیستید. این نکته‌ی خیلی ریز و کاربردی را از نیل پاتل (Neil Patel) یاد گرفتم که در عین سادگی، بسیار نکته‌ی درستی است.

یک خانم جوان در حال نوشتن یک پست بلاگ به عنوان گست بلاگینگ
در نوشتن پست مهمان به فضای بلاگ میزبان هم توجه کنید. | منبع عکس: Shutterstock

متن پست بلاگ را چطور آماده کنیم؟

برای آماده کردن متن ببینید دیگران چطور گست بلاگینگ را انجام می‌دهند. این کار واقعا مهم است؛ چون قرار است کاری را بکنید که تا به حال نکرده‌اید. این کار با بلاگ‌نویسی همیشگی که انجام داده‌اید فرق دارد. درست است که در نهایت قرار است یک پست بلاگی منتشر کنید؛ اما به این موضوع دقت کنید که دارید از رسانه‌ی شخص دیگری استفاده می‌کنید و باید علاوه بر خریدن آبرو برای خودتان، آبروی میزبان را هم حفظ کنید. باید سعی کنید مطابق با خواسته‌های افرادی که مخاطب فرد میزبان هستند حرف بزنید و این موضوع کمی گست بلاگینگ را سخت می‌کند. باید حسابی در مورد مخاطبان فرد میزبان تحقیق کرده باشید و بدانید که در بلاگ او چه خبر است.

در گست بلاگینگ علاوه بر خریدن آبرو برای خودتان، باید سعی کنید آبروی میزبان را هم حفظ کنید.

در نهایت باید سعی کنید یک توضیح بیوگرافی (Biography) یا همان بایوی خوب برای خودتان بنویسید. اینجا تنها جایی است که حق دارید از خودتان حرف بزنید و به سمت تبلیغاتی شدن حرکت کنید. در بایو خیلی خوب خودتان را معرفی کنید و اگر هم قصد دارید ترافیک خاصی دریافت کنید، اینجا جای مناسبی است. اشاره کردن به آدرس شبکه‌های اجتماعی‌تان می‌تواند فالوئرهای زیادی در سوشال مدیا برایتان دست و پا کند. بنابراین فرصت را از دست ندهید.

سعی رابطه را برقرار نگه دارید

بعد از اینکه یک پست میهمان را منتشر کردید و به اهداف‌تان دست پیدا کردید، بد نیست این موضوع را در بلاگ خودتان مطرح کنید و یک لینک به متن پست میهمانی که منتشر کرده‌اید بدهید. فراموش نکنید که گست بلاگینگ یک رابطه‌ی ۲طرفه است. در کنار تمام تلاش‌هایی که برای نوشتن پست مهمان روی سایت‌های دیگر می‌کنید، تقاضای گست بلاگینگ دیگران روی بلاگ خودتان را هم قبول کنید. این کار می‌تواند محتوای تازه‌ی همیشگی را برای انتشار در اختیارتان قرار دهد و مخاطبان خوشحال‌تری برایتان به همراه داشته باشد.

برای نوشتن این مطلب خیلی از مقاله Neil Patel استفاده کرده‌ام. باشد به عنوان منبع.

منبع عکس کاور این پست، سایت Shutterstock است. عکس را نخریده‌ام. به هر حال ارزش و اعتبار عکس به همین سایت تعلق می‌گیرد.

نظرتان را بگویید

avatar