راهنمای کار با متغیر Auto Event Variable در گوگل تگ منیجر

google tag manager auto event variable

گوگل تگ منیجر متغیر از پیش تعریف‌شده (Built-In) زیادی دارد که خیلی از آنها می‌توانند کار شما را راه بیندازند. اما گاهی اوقات، المان (Emenet) خاصی که قصد اندازه‌‌گیری آن را دارید، ویژگی‌ها یا Attributeهای دیگری دارد که با استفاده از متغیرهای از پیش تعریف‌شده در گوگل تگ منیجر نمی‌توان آن‌ها را ردیابی و اندازه‌گیری کرد. در چنین مواقعی به احتمال زیاد می‌توانید با استفاده از «متغیر خودکار رویداد» (Auto Event Variable) کارتان را راه بیندازید. از آنجایی که نام فارسی خیلی زشت است و خودم رغبتی به استفاده از آن ندارم، ترجیح می‌دهم در ادامه از همان Auto Event Variable استفاده کنم.

در ادامه ویژگی‌‌های این متغیر را معرفی می‌کنم و با هم درباره‌ی کارهایی که می‌تواند برایتان انجام دهد، صحبت می‌کنیم. در نظر داشته باشید که این متغیر گوگل تگ منیجر، بخش‌های زیادی دارد. به همین دلیل، سعی می‌کنم این پست را به مرور تکمیل کنم. فعلا درباره‌ی دو مورد از انواع متغیر (Variable Type) که در متغیر Auto Event Variable در دسترس هستند، با هم صحبت می‌کنیم.

۱- نوع Element Attribute

احتمال اینکه روی المانی در صفحه‌تان کلیک راست کنید، Inspect Element را بزنید و ببینید attribute خاصی برای آن تعریف شده است، زیاد است. دولوپرها برای مقاصد مختلفی که دارند، attributeهای متعددی را برای المان‌ها در نظر می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود تا دیگر نتوان با استفاده از متغیرهای از پیش تعریف‌شده مثل Click Class و Click ID یک المان را هدف گرفت. اما با تعریف یک Auto Event Variable و انتخاب نوع Element Attribute می‌توان attributeهایی از این دست را که به صورت کاستوم تعریف شده‌اند، به راحتی هدف قرار داد. به عنوان مثال به این تصویر دقت کنید:

تصویر Developer Console و attribute های اختصاصی | منبع عکس: Analytics Mania

در این مثال، دو attribute متفاوت با نام‌های data-brand و data-model برای مشخص کردن برند و مدل خودرو در یک صفحه استفاده شده‌اند. این اتریبیوت‌ها به‌صورت دستی تعریف شده‌اند و با استفاده از Element Attribute می‌توان مقدار آنها را در یک متغیر ذخیره کرد. توجه داشته باشید که هر یک از اتریبیوت‌ها به یک متغیر مجزا نیاز دارند و باید برای هر کدام از آنها یک متغیر Auto Event Variable مجزا از نوع Element Attribute تعریف کنید.

حالا به راحتی می‌توانید از متغیری که ساخته‌اید، در تگ‌ها و تریگرهای گوگل تگ منیجر استفاده کنید. مثلا می‌توانید یک تریگر از نوع Just Links بسازید و در آن مشخص کنید که اگر لینک کلیک‌شده دارای data-brand=bmw بود، یک تگ مشخص فایر شود. با استفاده از این تگ می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید و اطلاعات به‌دردبخوری را ذخیره کنید. حتی می‌توانید از تیم دولوپرتان بخواهید که یک attribute را به یک المان اختصاص دهند تا بعدا بتوانید با استفاده از آن، یک المان را ردگیری یا اندازه‌گیری کنید.

۲- نوع Element URL

از انواع دیگر متغیر Auto Event Variable که تا به حال به کار من آمده‌اند، همین نوع Element URL بوده است. این نوع از Auto Event Variable زمانی به کارتان می‌آید که بخواهید دقیق‌تر به لینک‌هایتان نگاه کنید. مثلا می‌توانید ببینید که کدام یک از لینک‌های خروجی (Outbound Link) وبسایت‌تان بیشتر از سایر موارد کلیک می‌شوند. اگر برای فیلترهای نویگیشن سایت یا در سرچ داخلی از پارامترهای کوئری (Query Parameter) استفاده می‌کنید، می‌توانید ببینید که کدام یک از این کوئری‌ها بیشتر از سایرین زده می‌شوند. برای استفاده از نوع Element URL متغیر Auto Event Variable، مسیر زیر را طی کنید:

Variables > New User-Defined Variable > Auto Event Variable

سپس Variable Type را روی Element URL قرار دهید و از لیست نوع کامپوننت (Component Type) یک مورد را انتخاب کنید. لیست آیتم‌های نوع کامپوننت شامل موارد زیر است:

  • Full URL
  • Protocol
  • Host Name
  • Port
  • Path
  • File Extension
  • Query
  • Fragment
  • Is Outbound

با استفاده از نوع کامپوننت می‌توانید بخش‌های متفاوتی از URL را هدف بگیرید یا کلیت آن را زیر ذره‌بین بگذارید. مثلا با استفاده از نوع کامپوننت Is Outbound می‌توانید از لینک‌های خروجی که روی سایت‌تان قرار دارند و کاربران روی آنها کلیک می‌کنند مطلع شوید. گزینه‌ی دیگری که می‌تواند به کارتان بیاید، کوئری (Query) است و همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردم، می‌تواند برای بررسی کلمه‌های سرچ‌شده اختصاص پیدا کند یا اطلاعات دقیقی از مشخصات کمپین‌های مارکتینگی برگزار شده به شما بدهد.

اندازه‌گیری تعداد کلیک‌های Outbound با استفاده از Auto Event Variable

در مثال بالا می‌بینید که من نوع Is Outbound را انتخاب کرده‌ام و در قسمت Affiliated Domains هم دامنه‌ی اصلی خودم را قرار داده‌ام تا تنها بتوانم لینک‌های Outbound سایت را بررسی کنم. حالا اگر این متغیر مقدار true بگیرد، یعنی روی یکی از لینک‌های خروجی از سایت کلیک شده است.

جمع‌بندی متغیر Auto Event Variable

این متغیر را باید به نوعی مکمل متغیرهای از پیش تعریف‌شده در گوگل تگ منیجر دانست. خیلی از مواردی که می‌توانید با استفاده از این متغیر هدف بگیرید، در حالت عادی و با استفاده از متغیرهای Built-In هم قابل دسترسی هستند. اما متغیر Auto Event Variable قدرتی در هدف قرار دادن متغیرهای از جنس رویداد به شما می‌دهد که متغیرهای دیگر توانایی رقابت با آن را ندارند.

شما تجربه‌ای در استفاده از Auto Event Variable دارید؟ تجربه‌تان را با من و دیگران به اشتراک بگذارید و بگویید که برای چه کاربردهایی از این متغیر استفاده کرده‌اید.

به‌روزرسانی

این مطلب به مرور آپدیت خواهد شد.

منبع عکس کاور این پست، سایت Freepik است.

۰ ۰ رای
امتیاز کلی این نوشته
guest
0 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها