اخیرا رند فیشکین (Rand Fishkin) پستی را در اکانت لینکدایناش منتشر کرد و در آن راجع به افزایش نگرانکنندهی نمایش موقعیت صفر (Position Zero) گوگل در دستگاههای موبایل خبر داد. رند فیشکین خودش از سئوکارهای قهار زمانه است و پس از راهاندازی و موفقیت MOZ، حالا سایت دیگری به نام اسپارک تورو (SparkToro) را استارت زده است. وقتی رند فیشکین از مسالهای گلایه میکند، یعنی اینکه اوضاع خیلی خراب است. در پست لینکداینی آقای سئو، به مقالهی بلندبالایی اشاره شده است که در آن از حقایق جالبی دربارهی رفتار گوگل صحبت میشود. نکتهی اصلی مطرح شده در مقالهی آقای فیشکین این است که حالا کاربران موبایل، در همان صفحهی نمایش نتایج جستجوی گوگل (SERP) جواب سوالشان را پیدا میکنند و دیگر نیازی به کلیک کردن روی نتایج ندارند. همان چیزی که به اسم «کوئری بدون کلیک» (Zero Click Query) معروف است و نویسندهی مقاله هم دائما از همین اصطلاح برای اشاره کردن به آن استفاده میکند.
هدف اصلی رند فیشکین در این مقاله، زیر سوال بردن سیاست جدید گوگل در نمایش دادن نتایج است. در دادههای آماری قابل اعتمادی که نویسنده با کمک وبسایت Jumpshot به آنها دسترسی پیدا کرده، به وضوع مشخص است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، گوگل به صورت عمدی نتایج جستجو در دستگاههای موبایل را به سمت هرچه بیشتر نمایش دادن نتایج در موقعیت صفر و تبلیغات سوق داده است. جالب است که این آمارها در مورد دستگاههای دسکتاپ تفاوت خاصی نداشتهاند. کاملا مشخص است که گوگل، بازار اصلی جستجو را هدف قرار داده است؛ بازار جستجوی موبایل که حالا همه میدانیم بیشتر از نصف کل جستجوها را در اختیار دارد.
البته هنوز در وب فارسی خبری از موقعیت صفر گوگل نیست. اما هیچ بعید نیست که به زودی شاهد اضافه شدن این قابلیت به جستجوهای فارسی در گوگل باشیم. روزی که چنین اتفاقی بیفتد، تازه میتوانیم وضعیت الان سئوکارهای خارجی را درک کنیم. سئو همیشه به عنوان یکی از راههای خوب و ارزان برای بالا بردن فروش و کسب درآمد مطرح بوده است. اما زمانی که کاربران بدون نیاز به کلیک کردن روی نتایج برتر به جواب سوالشان برسند، دیگر سئو به شکل فعلی هم معنایی نخواهد داشت.
واقعا آن زمان چه کار باید کرد؟ در واقع سوال الان رند فیشکین هم همین است. آنها الان با این موضوع درگیر هستند و موقعیت صفر گوگل پدرشان را درآورده است. آقای فیشکین سوال کرده که به نظر شما آیا میتوان از همین موقعیت صفر هم استفاده کرد و تغییرات گوگل را به خدمت گرفت؟ آقای فیشکین پیشنهاد میدهد که به سمت کیووردهایی با احتمال کلیک شدن بیشتر برویم و کاری کنیم تا محتواهایمان روی مایملک گوگل (شامل یوتوب، نقشهها، عکسها، AMP و Knowledge Panelها) بهتر نمایش داده شوند.
او در ادامه میگوید که میتوانیم یک کار دیگر هم بکنیم. این که دعا کنیم تحقیقات در حال انجام روی طرز کار گوگل که روی رعایت نکردن قانون رقابت آزاد تمرکز دارند، به جاهای مثبتی ختم شوند و گوگل از این کارهای انحصارگرایانهاش دست بردارد. البته به نظر من گوگل به هر حال کار خودش را میکند. مساله تنها مسالهی زمان است.
منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است و اعتبار عکس به عکاس آن Henry Perks تعلق میگیرد.