تولید محتوا یکی از کارهای جدیدی است که در بازار کار ما هم مورد استقبال قرار گرفته است. خیلیها به چشم یک شغل ثابت به آن نگاه میکنند و سعی دارند در کار تولید محتوا پیشرفت کنند. اما خیلیها اصلا نمیدانند که این کار چیست و چه تعریفی دارد. اصلا چه کسی میتواند یک کارشناس تولید محتوا باشد و چه کسی نمیتواند؟ بیایید با هم نگاهی به این کار داشته باشیم.
باید داستانگوی خوبی باشید
بله، همان نوعی از داستانگویی که دارید به آن فکر میکنید. شما به عنوان یک کارشناس محتوا باید بتوانید خوب با دیگران حرف بزنید و خوب برایشان داستان تعریف کنید. مردم به دنبال عدد و رقم نیستند؛ آنها یک داستان گیرا از شما میخواهند و اگر این داستان را از شما بگیرند، حاضر هستند برایش پول هم پرداخت کنند.
باید هنر سرتان بشود
باید دید هنری داشته باشید. باید بتوانید یک ویدیوی خوب را از یک ویدیوی بد تشخیص بدهید و گوشهایتان را برای تشخیص یک آهنگ خوب از بد تمرین داده باشید. باید بتوانید عکاسی کردن را یاد بگیرید یا حداقل توانایی خوبی در انتخاب عکس موردنظرتان داشته باشید. همهی اینها را میتوان زیرمجموعهی دید هنری در تولید محتوا دانست.
باید با ادبیات آشنا باشید
اغلب اوقات آن چیزی که در بازار از کارشناس محتوا انتظار میرود، توانایی نوشتن است. خیلیها به تولیدکنندهی محتوا به چشم یک نویسندهی صرف نگاه میکنند و از او تنها انتظار نوشتن مقاله دارند. ولی نوشتن یکی از مهارتهای تولیدکنندهی محتوا است و او باید در آن مهارت داشته باشد. برای به دست آوردن این مهارت باید انقدر بنویسید تا خسته شوید؛ تازه بعدش باز هم باید بنویسید. این کار تمامی ندارد که ندارد که ندارد.
باید از مارکتینگ سر در بیاورید
منظور از مارکتینگ، همان بازاریابی است. بله، کارشناس محتوا باید بداند که هدف نهاییاش از کار کردن چیست و با این کار قرار است به چه اهدافی دست پیدا کند. او باید بداند که برای محقق کردن وظیفهی محولشده به چه اندازه بودجه و چقدر زمان نیاز دارد. همچنین باید بتواند تیم مورد نیاز برای انجام کارهای مختلف را کنار هم جمع کند. فرد کارشناس تولید محتوا باید رسانههای انتشار و ترویج محتوا را بشناسد و بتواند محتوی را در نقاط تماس (Touch Point) متنوعی منتشر کند. دانستن دربارهی دینامیک شبکههای اجتماعی، ساختار SEO، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، فانل، لید، پراسپکت و خیلی چیزهای دیگر برای یک کارشناس تولید محتوا نزدیک به ضروری است.
باید از تبلیغات سر دربیاورید
خیلیها هستند که تنها دربارهی تبلیغهای دیگر نظر میدهند و تنها منتقد آنها هستد. اما منظور از سر در آوردن از تبلیغات این است که حداقل با کپی رایتینگ آشنایی داشته باشد و فرق بین تگلاین و اسلوگان را بداند. بتواند انواع استراتژیهای تبلیغاتی را بشناسد و هدف تبلیغدهنده از اکران یک تبلیغ را تشخیص دهد. توانایی چانه زنی برای اجاره کردن یک رسانه هم میتواند زیرمجموعهی کار تولید محتوا باشد.
باید اهل عدد و رقم باشید
یک کارشناس محتوا باید بتواند از کارش با اعداد دفاع کند. هر اندازه هم بگویید که من کارم را درست انجام دادهام، این اعداد و نمودارها هستند که بودنشان به کار آدم ارزش و اعتبار میدهد. شما باید بتوانید اثرگذاری کارتان را در تولید محتوا به دیگران ثابت کنید و این توانایی را داشته باشید که برای این اثربخشی دلایل محکمهپسند بیاورید.
باید اهل ارائه کردن باشید
کار کردن یک بخش قضیه است و ارائه دادن بخش دیگر آن. کاری که شما انجام میدهید، در قالب نمودارها و داشبوردها زنده میشوند و جان میگیرند. باید راه درست ارائه کردن برای محتوا را بلد باشید و با راهی که میشناسید، محتوای تولید شده را در معرض دید مصرفکنندگان و مدیرانتان قرار دهید.
باید از روانشناسی سر در بیاورید
این یکی را احتمالا باور نمیکنید. ولی این حقیقت همواره وجود داشته و دارد. کارشناس تولید محتوا باید بداند که مردم چطور راضی میشوند و با دیدن چه چیزهایی اعتمادشان جلب میشود. باید الگوهای رفتاری انسان در هنگام خرید را بشناسد و بداند که چطور میتواند از آنها به نفع خودش استفاده کند.
باید خلاق باشید
این را توی خیلی از آگهیهای استخدام کارشناس تولید محتوا میبینیم. همه به دنبال فرد خلاق میگردند و میدانند که این ویژگی برای تولید محتوا مهم است. خب واقعا هم همینطور است. یک کارشناس محتوا باید هر روز با یک ایدهی جدید کارش را شروع کند. باید از هر جایی یک الهامی بگیرد و سعی کند آنها را در کار خودش استفاده کند. اینها میتوانند تنها جنبههای کوچکی از خلاقیت یک کارشناس محتوا باشند.
باید اهل مطالعه باشید
کسی که در کار تولید محتوا مشغول است، نمیتواند صرفا تولیدکننده باشد. یک کارشناس محتوا باید تشنهی یادگیری باشد و روزش بدون یاد گرفتن یک چیز جدید تمام نشود. منظور از مطالعه هم صرفا کتاب خواندن نیست. میتوانید در صفحات اجتماعی، وبلاگها، پادکستها، یوتوب و آپارات و هزار جای دیگر بگردید و در حال مطالعه باشید. مهم این است که روند یادگیری متوقف نشود.
باید از زبانهای خارجی سر دربیاورید
این یکی در واقع پیشنیاز مورد قبلی است. خواندن و کسب اطلاعات در دنیای واقعی به این صورت است که برای به دست آوردن کوچکترین اطلاعات باید به مقدار زیادی جستجو کنی و اغلب اوقات، این جستجو بدون استفاده از منابع خارجی امکانپذیر نیست. به همین دلیل است که دانستن یک زبان خارجی را برای یک کارشناس محتوا ضروری میدانم.
فعلا همین موارد به ذهنام میرسد. فعلا خداحافظ تا اگر باز هم موردی به ذهنام رسید، در همین صفحه مطرح کنم.
منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.